Vintermörker med Nekrokraft, Talion och Nekrodelerium

I lördags intogs Copperfields av tre Black Metal band under namnet Vintermörker. Jag kan inte påstå att Black Metal är min huvudgenre direkt, jag lyssnar mest på de stora banden och lägger inte mycket tid på att leta guldkorn inom undergroundscenen. Därför var alla tre banden tidigare okända för mig, men jag tror faktiskt att Black Metal (tvärt emot vad man kan tro) blir bättre live än på platta. Det blir lite mer luft i framförandet.

Här är några ”dagboksbilder” från kvällen, ytterligare ett par bilder finns i mitt album ”Live-bilder” på Facebook.

Först ut var Nekrokraft som hade ganska mycket ”vanlig” Heavy Metal i sitt sound. Vad får mig att säga det? Jo, Nekrokraft bjöd på thrashriff och några refränger som faktiskt går att komma ihåg! 😉

Nekrokraft finns på SoundCloud och Facebook

Nekrokraft på Copperfields - 7 februari 2015

Nekrokraft på Copperfields – 7 februari 2015

Talion spelade mer minimalistisk old-school Black Metal i Bathorys fotspår. Bakom trummorna satt Kalle från Mother Kasabian och såg till att även det här svängde. Jag brukar undra precis hur trött och svettig man blir av att spela trummor i sådana här band, och nu har jag fått en inblick i det. Man blir jättetrött och jättesvettig! 🙂

Talion är inte överdrivet aktiva, det här var första spelningen på fem år, men även de finns på SoundCloud och Facebook

Talion på Copperfields - 7 februari 2015

Talion på Copperfields – 7 februari 2015

Med mitt dåligt insatta Black Metal öra lät Nekrodelerium närmast som Cradle Of Filth, men bättre. Sandra Stensen hade tack och lov mer djup i stämman än den olidligt kväkande Dani Filth och dessutom kvällens coolaste gitarr.
(Här finns en tidigare sågning av Cradle Of Filth, om sådant roar dig…)

Gissa var Nekrodelerium finns? Japp, på SoundCloud och Facebook!

Nekrodelerium på Copperfields - 7 februari 2015

Nekrodelerium på Copperfields – 7 februari 2015

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentera

