Vainaja – Kadotetut

Vainaja - KadotetutVainaja är ett tremannaband från Finland som släppte sitt album Kadotetut i maj. Det känns som ganska dålig timing eftersom den här typen av riktigt tung och mörk Death/Doom (i alla fall för mig) gör sig bäst under de här mörka månaderna. Vainaja framför sina stycken på modersmålet vilket gör att jag får lita på deras egna ord när de säger att plattans tema är ”encrypted true events from the past”. Jag läser mig till att det på den finska landsbygden länge funnits historier som berättar om den onde predikanten Wilhelm som i början av 1800-talet startade en kult som både förvrängde den kristna läran och utförde ondsinta dåd (som att begrava människor levande). Vad som verkligen hände har tidigare varit okänt, men nu hävdar man från Vainajas håll att man funnit en bok skriven av Wilhelm och att det är den som är grunden till albumet Kadotetut…

Visst är det tråkigt att inte kunna ta del av handlingen på albumet, men jag tycker också att den mörka och för mig mystiska finskan tillför en extra dimension av ondska. Och videon till Viimeinen Tuomio är… stämningsfull…

Länkar till Vainaja: Spotify, iTunes, Google Play, Facebook, hemsida

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

