The Outdoor Beat

När det gäller oetablerade band har jag som princip att bara skriva om det jag tycker om (se info). The Outdoor Beat som släppte sin egenproducerade debut-EP i början av december har dock uttryckligen bett om kritiska öron, vilket förstås hedrar dem:

Vi är sjukt stolta om än något hemmablinda, såklart vi tycker den är fantastisk (ok, det är en del vi kommer göra annorlunda nästa gång, man lär sig alltid något nytt) men det är ju för att det är vår skapelse. Nu behöver vi kritiska öron som kan ge oss lite perspektiv på saker o ting. Vill du vara våra kritiska öron?

Som du förstår av inledningen så tänder jag inte till på alla cylindrar av The Outdoor Beats debut, men uppenbarligen tycker jag ändå tillräckligt mycket om den för att ta mig tid att skriva ett inlägg. Jag tycker att det finns en god grund i den svängiga och riffbaserade rocken (i inledningsspåret kan vi till och med kalla den funkig) men problemet är att när jag lyssnar på plattan så önskar jag att jag hade ett par olika kontrollrattar som det stod ”skruva upp!” på. Jag vill skruva upp farten något, men framför allt vill jag skruva upp intensiteten. Rockmusik kan framföras avslappnat och coolt till en viss gräns, men i grund och botten handlar det om att förmedla känslor. Starka känslor, oavsett om det handlar om kärlek eller hat, livsglädje eller ångest.
….Låten Comfort Strike som bandet gjort en vardagsrumsvideo till är ett starkt kort, men jag vill ha mer driv i rytmsektionen, vassare klös i riffen och lite jävlaranamma i sången. Det är mycket möjligt, ja till och med troligt, att The Outdoor Beat skruvar upp just intensiteten när de spelar live och bara inte fått till det riktigt på platta. Kanske får jag anledning att återkomma till det, för det finns som sagt en god grund här och jag skulle gärna se The Outdoor Beat live.

Länkar till The Outdoor Beat: Spotify, SoundCloudFacebook

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Publicerat i Rock. Etiketter: , , . 2 Comments »

2 svar to “The Outdoor Beat”

  1. Spader Ess Says:

    Jag har också lyssnat på dem, och känner lite samma sak. Det finns en väldigt bra grund, men jag tror att man behöver vässa sig lite, och då framför allt på sångar sidan. Tyckte dessutom att det var lite kul med att man trots bandnamnet valt att spela in sin video i ett rum inomhus.🙂


Kommentera

