Ockultist, Grass-Eating Man och Phant på Copperfields

I lördags arrangerade Sweet Leaf årets första grymma spelning på Copperfields i Stockholm.

Först ut var Doom/Sludge trion Ockultist från Stockholm. Jämfört med de andra två banden den här kvällen stod Ockultist för det minimalistiska och primitiva. Stränginstrumenten var så nedstämda att det var svårt att höra vilket som var en bas och vilket som var en gitarr och jag tror faktiskt att de bara hade en pedal var inkopplad! Hur sången låter tror jag att du kan lista ut med hjälp av bilderna… 🙂 När jag lyssnade på Ockultist på SoundCloud innan giget så tog det ett tag att vänja sig vid sången, men när öronen väl ställt in sig så kompletterar den doomriffen riktigt bra.

Ockultist - Sweet Leaf 3 jan 2015

Ockultist – Sweet Leaf 3 jan 2015

Grass-Eating Man, som också hade hemmaplan, hävdar på Facebook att man är ”The worlds only brutal rock band”, men om du till exempel gillar Bombus och tidiga Mastodon så kommer du nog inte att känna dig helt vilsen i de gräs-ätande männens sällskap. Här blev det trängre på scenen med två gitarrer, stundtals tre sångare och bra många fler pedaler på golvet att hålla reda på! Grass-Eating Man har tydligen funnits ett tag men verkar inte vara så aktiva, vilket är synd. EP´n från 2009 som finns på MySpace är riktigt bra och jag hoppas på en uppföljare!

Grass-Eating Man - Sweet Leaf 3 jan 2015

Grass-Eating Man – Sweet Leaf 3 jan 2015

Sist upp på scenen var Phant från Falun. De spelar ”psychedelic doom/sludge/post- metal” och deras två EP´s, The Octophant Pt. I och Pt. II, som finns på Bandcamp har jag spelat flitigt de senaste veckorna. När jag hade lyssnat på dem för första gången skrev jag på FB: ”Körde precis Phant på högsta volym i hörlurarna och jag tror minsann att jag kommer att behöva byta ut ett par plomber i underkäken!”, och det är ett bra betyg! 🙂 Jag var inte alls fokuserad på att fota när Phant spelade, men jag tror att det framgår att pedalarbetet nådde sin högsta nivå! Definitivt ett band att hålla koll på, vad är det med Dalarna egentligen!?
Uppdatering: Phant har släppt några låtar som är inspelade live under det här giget, kul! (Bandcamp)

Phant - Sweet Leaf 3 jan 2015

Phant – Sweet Leaf 3 jan 2015 (vänstra bilden lånad från Facebook)

Länkar till andra bloggar om, , , ,

Kommentera

