Årslistan 2014 – Årets konsert: ”nykomlingar”

Årets konsert

CandlemassLiksom förra året gör jag bara en årslista över årets höjdpunkter när det gäller live-spelningar eftersom det är det som ligger mig närmast hjärtat. Albumen som jag gett högst betyg finns i vänsterkant på bloggen och det är bara att klicka på bandnamnet för att läsa recensionen.
(Ett litet tillägg om albumen finns här.)

Det här är den sjätte och sista delen av årslistan, här kan du läsa om utmärkelserna för ”Hårdrock/Heavy Metal”, ”Extrem Metal”, ”Rock/Pop” och ”Punk och Hardcore” och ”Stoner/Fuzz Rock”.

De nominerade nykomlingarna

Förra året var det Gamla Pengar som fick utmärkelsen ”Årets nykomlingar” och sedan dess har jag som sagt sett dem live fyra gånger och gett deras debutalbum Här kommer kriget högsta betyg. I år är de nominerade The TowerThe Order Of Israfel och Goatess som alla spelade på Püssy a Go Go @The Liffey.

Alla tre banden gjorde mycket bra ifrån sig live och har dessutom släppt galet bra debutalbum. Goatess självbetitlade album har jag av någon anledning inte recenserat, men både The Tower och The Order Of Israfel fick lysande fyror i betyg för sina album Hic Abundant Leones och Wisdom. Nu handlar det ju dock om live-framträdandet och då står Goatess som segrare. När jag hade sett dem skrev jag bland annat: ”Tyngden i det här framträdandet är svår att beskriva, men om man gillar Doom Metal och missade den här spelningen så har man all anledning att gräma sig!

Det känns kanske lite udda för den gamla doom-geten 😉  Lord Chritus (Christian Linderson) att kallas ”nykomling”, men Goatess är ju faktiskt ett albumdebuterande band! (Chritus har tidigare sjungit i Count Raven, Saint Vitus och Terra Firma och sjunger fortfarande i Lord Vicar som också var nominerade i Stoner/Doom/Fuzz… kategorin.)

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Ett svar to “Årslistan 2014 – Årets konsert: ”nykomlingar””

  1. Goatess – Recension av ”Purgatory Under New Management” | School´s Out Says:

    […] Go Go (länk) som var så bra att den fick en av mina utnämningar för ”Årets konsert” 2014 (länk) och en på Klubb Undergången i april 2015 (länk) som jag efteråt kallade musikalisk […]


Kommentera

