Årslistan 2014 – Årets konsert: Hårdrock/Heavy Metal

Årets konsert

CandlemassLiksom förra året gör jag bara en årslista över årets höjdpunkter när det gäller live-spelningar eftersom det är det som ligger mig närmast hjärtat. Albumen som jag gett högst betyg finns i vänsterkant på bloggen och det är bara att klicka på bandnamnet för att läsa recensionen.
(Ett litet tillägg om albumen finns här.)

Det här är den första delen av årslistan, snart kommer du att kunna läsa om mina utmärkelser inom kategorierna ”Rock/Pop”, ”Extrem Metal”, ”Stoner/Fuzz Rock”, ”Punk” och ”Årets nykomlingar”.

De nominerade i kategorin ”Hårdrock/Heavy Metal”

Förra året tog Satyricon hem den här kategorin i hård konkurrens av Candlemass (länk), men i år hade de två banden befunnit sig i olika kategorier. (Eftersom jag har sett så många fler band i år (runt 100 st) har jag bestämt mig för att dela ut utmärkelser för ”årets konsert” inom fler kategorier än tidigare.) I år är följande band nominerade (länkar till de tidigare inläggen):

Heavy Tiger för sin spelning på finalen av Manifest on Tour, Black Label Society på Putte i Parken, Gehennah på Püssy a Go Go @The Liffey och Orange Goblin på Debaser Strand.

Mitt omdöme av konserterna som jag utnämner till ”Årets konsert” grundar sig inte det minsta på någon slags objektiv observation utan helt och hållet på underhållningsvärdet för mig personligen, och därför går utnämningen till Gehennah. Karlstadsbandet spelar Thrash Metal med svängiga melodier i 180 knyck och skapar en sådan partystämning att jag utbrast ”jösses, den där satt som en shot Tequila i goda vänners sällskap” när jag hade lyssnat på deras senaste EP, ett omdöme som kan gälla för giget på The Liffey också. Varmt, svettigt och riktigt j-la kul!

Här är titellåten från EP´n Metal Police (2014) som jag gav högsta betyg i slutet av mars. Lite taskigt ljud kanske, men eftersom det är en inspelning från den aktuella showen så tycker jag att det är motiverat.

Länkar till andra bloggar om: , , ,

7 svar to “Årslistan 2014 – Årets konsert: Hårdrock/Heavy Metal”

  1. Årslistan 2014 – Årets konsert: Rock/Pop | School´s Out Says:

    […] här är den andra delen av årslistan, här kan du läsa om utmärkelsen för ”Hårdrock/Heavy Metal” och snart kommer utmärkelser inom kategorierna ”Extrem Metal”, […]

  2. Årslistan 2014 – Årets konsert: Extrem Metal | School´s Out Says:

    […] här är den tredje delen av årslistan, här kan du läsa om utmärkelserna för ”Hårdrock/Heavy Metal” och ”Rock/Pop”. Snart kommer utmärkelser inom kategorierna ”Stoner/Fuzz […]

  3. Årslistan 2014 – Årets konsert: Punk och Hardcore | School´s Out Says:

    […] här är den fjärde delen av årslistan, här kan du läsa om utmärkelserna för ”Hårdrock/Heavy Metal”, ”Extrem Metal” och ”Rock/Pop”. Under dagen kommer utmärkelser […]

  4. Årslistan 2014 – Årets konsert: Stoner-, Doom-, Fuzz-, Ockult rock | School´s Out Says:

    […] här är den femte delen av årslistan, här kan du läsa om utmärkelserna för ”Hårdrock/Heavy Metal”, ”Extrem Metal”, ”Rock/Pop” och ”Punk och Hardcore”. […]

  5. Årslistan 2014 – Årets konsert: ”nykomlingar” | School´s Out Says:

    […] är den sjätte och sista delen av årslistan, här kan du läsa om utmärkelserna för ”Hårdrock/Heavy Metal”, ”Extrem Metal”, ”Rock/Pop” och ”Punk och Hardcore” och […]

  6. Gehennah – recension av Metal Police | School´s Out Says:

    […] till Gehennah: Facebook, Spotify Uppdateringar: Utmärkelse för årets konsert, Gehennah signar med Metal Blade […]

  7. Gehennah signar med Metal Blade Records och släpper nytt | School´s Out Says:

    […] bandet som nyss fick min utmärkelse för årets bästa gig i genren ”Hårdrock/Heavy Metal” och som jag gav högsta betyg till för EP’n Metal […]


Kommentera

