Live: Snailking och Ocean Chief på Undergången

Efter en intensiv fredag blev det så lördag. När jag skrev om den här kvällen på klubb Undergången för ett par veckor sedan skrev jag att jag förutspådde ett rekord i tyngd, att jag antagligen skulle behöva söndagen i soffan för kontemplation och att skelettet skulle vibrera minst till på måndag när jag släpade mig till jobbet (länk), och det var helt rätt gissat!🙂

Men det blev mer än så, och jag kämpar med mitt ordval här för att inte framstå som alltför pretentiös, men det var vackert. Framför allt Snailking imponerande och förde mer till bordet än jag hade räknat med. Musiken rörde sig hela tiden mellan långsamt och finkänsligt och en krossande tyngd. I ena stunden stod vi i publiken framför scenen med slutna ögon för att ta in varje liten nyans och böljade som sjögräs och i nästa stund var det knutna nävar och ett kontrollerat headbangande som tog över. Punkpubliken som jag tillbringade kvällen innan med skulle antagligen säga att det här är en tråkig publik, men som jag sa till flera stycken under kvällen; ”det här är antagligen inte publikrekord för något av banden, men de har nått en publik som är till 100% engagerade i musiken som framförs”. Det måste vara värt en hel del för banden. Jag har till exempel precis laddat ner Snailkings alla album från Bandcamp… och betalat för det.

Undergången - 29 november 2014

Snailking visade sig vara mästare på att ta sig tid och på att bygga upp en förväntansfull stämning för att sedan låta tyngden krossa. Ska jag komma med någon form av konstruktiv kritik så är det att sångaren gott kan använda sin mörka growl i större utsträckning framöver, den var grym! Jag är inte musiker så jag vet faktiskt inte om det var trummisens skicklighet och hur han använde cymbalerna som gjorde det, eller bara den goda smaken i att använda dem i den utsträckning han gjorde, men cymbalspelet fastnade verkligen hos mig. I all sin ödmjukhet en av årets mest minnesvärda gig, let’s do it again!
Länkar till Snailking: Spotify, Bandcamp, Facebook

Snailking @Undergången - 29 november 2014

Snailking @Undergången – 29 november 2014

Grabbarna i Ocean Chief får ursäkta, men jag hade svårt att släppa Snailkings gig och trots att Ocean Chief bjöd på ett jäkla tryck så fann jag att jag saknade dynamiken och finkänsligheten. (Antagligen var jag extra mottaglig för den dimensionen i mitt smått bakfulla tillstånd🙂 ) Nästa gång jag ser dem (för det var en bra spelning och jag hoppas på fler chanser) är det kanske just tyngden jag är ute efter! Även i Ocean Chief imponerade trummisen, för hur man kan hålla reda på trumspelet samtidigt som man sjunger övergår mitt förstånd.  ………… Länkar till Ocean Chief: Spotify, Bandcamp, Facebook

Ocean Chief @Undergången - 29 november 2014

Ocean Chief @Undergången – 29 november 2014

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

Ett svar to “Live: Snailking och Ocean Chief på Undergången”

  1. Årslistan 2014 – Årets konsert: Stoner-, Doom-, Fuzz-, Ockult rock | School´s Out Says:

    […] och Lord Vicar som alla spelade på Püssy a Go Go @The Liffey, Lé Betre på Copperfields, Snailking på klubb Undergången och så Muskelrock Pre-Party där Salem’s Pot, Mother Kasabian […]


Kommentera

