Grand och Flying Head – live på Copperfields

I fredags arrangerade klubben Sweet Leaf ännu en lyckad spelning på Copperfields vid Fridhemsplan här i Stockholm. Efter att ha pratat med Fredrik som driver klubben så förstår jag varför det brukar bli så bra, maken till engagemang får man leta länge efter!

Jag missade tyvärr Goliat som inledde kvällen, så tills jag får nästa chans att se dem live lyssnar jag på deras tunggung med svensk sång på Bandcamp. Till det andra bandet var jag i alla fall på plats och Grand från Göteborg bjöd på bluesbaserad hårdrock som svängde riktigt bra, perfekt när man står i baren med en öl i handen!

Den huvudsakliga anledningen till att jag gick på giget var Stockholmsbandet Flying Head. Det är ett nytt band som hittills släppt fem sköna låtar på SoundCloud och den något udda blandningen av fuzzig stoner, doom och hardcorepunk fångade mitt intresse i veckan när jag lyssnade på dem för första gången (kolla upp Fuck Frankie som punkreferens). Det här var Flying Heads andra spelning någonsin och jag tycker att de gjorde ett riktigt bra jobb. Tempobytena gjorde att det blev bra dynamik i giget men jag måste säga att de doomigaste partierna var de bästa, då blev det som tydligast att Mathilda (eller Elvira…?) är en grym sångerska med ett jäkla tryck i pipan! Det långa instrumentella stonerpartiet i låten Headed For There är en annan favorit och det ska bli spännande att se hur Flying Head utvecklas framöver!

Flying Head - Copperfields - 10 okt 2014

Flying Head – Copperfields – 10 okt 2014

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Ett svar to “Grand och Flying Head – live på Copperfields”

  1. Mangoo | School´s Out Says:

    […] par veckor sedan när jag såg Flying Head pratade jag med Gidon, sångare i Mother Kasabian, och han berättade att de skulle göra ett par […]


Kommentera

