Alonzo Fas 3 och Matriarkatet på Kafé 44 – (Anti)nationaldagspunk 1

På Nationaldagen var jag på två olika (Anti)nationaldagsfiranden där olika punkband stod upp för att hylla jämlikhet och antirasism snarare än någon difus tanke på en nationalstat. Jag delar upp rapporteringen i två delar och börjar på Kafé 44 där spelningarna började redan innan klockan åtta.

Först ut var de osignade Matriarkatet. De öste på för fullt i den lilla varma lokalen och det är precis sådant här som gör det så kul att se band som inte slagit igenom ännu; energin och spelglädjen är svåröverträffad och smittar av sig på publiken. Jag tror att vi kommer att få höra mer om Matriarkatet framöver.

Länkar till Matriarkatet: facebook, SoundCloud, YouTube

Matriarkatet - 6 juni 2014 - Kafé 44

Matriarkatet – 6 juni 2014 – Kafé 44

Det vore dumt att påstå att det alltid är lika fantastiskt att få se Alonzo Fas 3 på scen, det är antagligen omöjligt att överträffa känslan från den där första gången när jag såg dem på Debaser Medis den 5 april 2013, men fantastiska är de alltid! På Kafé 44 fick jag bevittna ritualen när man fimpade ”Fas 3″ i bandnamnet med förhoppningen om att regeringen ska följa efter. Fortsättningsvis kommer man alltså att använda sig av enbart Alonzo som bandnamn. Jag fick också uppleva den nya bandmedlemmen Hannas första spelning, det första framförandet av den nya låten ”Jag känner mej inte särskilt svensk” och ett par gästartister från Stilett och Asta Kask. Det här var femte gången jag såg Alonzo live och jag längtar redan till nästa tillfälle, mera Vrålrock till folket!

Alonzo Fas 3 blir Alonzo - 6 juni 2014 - Kafé 44

Alonzo Fas 3 blir Alonzo – 6 juni 2014 – Kafé 44

Här är en riktigt bra inspelning av kvällens första låt Sex, noll, två. Frippemannen har lagt upp flera bra videos på YouTube, från den här spelningen även ”Ge mig mera pengar” och ”Klockan 8”.

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

