NAGA – HĒN

NAGA – HĒN

NAGA – HĒN

NAGA är ytterligare ett band som jag lägger in i samma samling som flera andra band jag har förälskat mig i den senaste tiden (se länkar nedan). Det är inte så att alla band i samlingen låter precis lika dant, här samsas Southern rock, Hardcore, Heavy-, Doom- och Black metal med rymdrock, men alla har ett sound som är skärande kallt och brutalt. De skapar alla musik för de gråaste av dagar och de gör det med hjälp av suggestiva riff och genom att över tid bygga upp en stämning snarare än att snabbt förföra dig med ett gungande groove eller smittande refränger. Listan där jag samlar dem har bytt namn många gånger eftersom jag har svårt att kategorisera den gemensamma nämnaren jag är ute efter, just nu heter den Hardcore infused/blackened doom metal sludge, vilket känns lite otympligt…🙂

NAGA är från Neapel i Italien och anger själva att de spelar ”blackened doom metal”. Albumet handlar inte om hönor och är inte heller ett modernt personligt pronomen, nej:

Hēn is the word used by the ancient Greeks to indicate the One, the divine principle embracing the whole reality, it’s the highest idea, it’s what the Becoming implies, it’s where everything originates and everything returns.

Om du tror att NAGA är din kopp te kan du lyssna på och ladda ner albumet till ”name your price” eller beställa en CD på bandcamp och om du vill ha en vinyl så är det Burning World Records som sköter det. NAGA finns förstås på facebook.

Här är länkar till mina inlägg om fler band i samlingen jag svamlar om. Om du tror att du förstår vad jag är ute efter och undrar varför inte ett visst band är med på listan så tipsa mig gärna!
We Live In TrenchesAge of WoeBlack Tusk och MantarOranssi Pazuzu

NAGA

Länkar till andra bloggar om

Publicerat i Doom Metal. Etiketter: , , . Leave a Comment »

Kommentera

