The Tower och Uzala på Püssy A Go Go

I lördags var jag på Püssy A Go Go för att huvudsakligen se det första bandet i en lineup av tre band (antagligen första gången det hände!). Jag såg The Tower tidigare i år och blev kanske inte direkt frälst, men när de senare släppte sin debutplatta Hic Abundant Leones visade det sig vara en av årets absoluta höjdare.

Jag kan inte säga att det var en felfri spelning i lördags. Tekniken strulade lite och ljudet var inte det bästa för The Towers alla låtar. Ljudet var mycket tyngre, hårdare och vassare än på plattan, vilket gjorde att den ”antika” känslan försvann och att svänget minskade något, men å andra sidan var det kul att få höra trumspelet ordentligt och ljudmixen passade utmärkt i de mer extatiska partierna. Crescendot i den avslutande The Tower växte till exempel ytterligare. ”Den här låten är livsfarlig” tänkte jag när jag stod där framför scenen och Erik mässade fram texten till det oerhört suggestiva stycket, ”jag skulle kunna sälja min själ och gå med i vilken sekt som helst om han bad om det just nu!” Där tog bandet absolut med mig högst upp i sitt torn för att blicka ner över omgivningarna. Mäktigt!

Länkar till The TowerSpotifyfacebookBad Omen Records, min recension av Hic Abundant Leones

The Tower - 16 maj 2014 - Pussy A Go Go

The Tower – 16 maj 2014 – Pussy A Go Go

Vad ska jag säga om Uzala då? Tre riktigt coola musiker från Portland, Oregon. Tungt, kompetent och skönt ”ockult” kvinnlig sång, men jag upplevde det lite enformigt och bandet lyckades inte hålla mitt intresse uppe spelningen ut. Uzala lät spöklikt mycket som ett Jefferson Airplane på steroider och jag stod mest och tänkte ”shit vilken tung version av White Rabbit de skulle kunna göra!

Länkar till Uzala: bandcamp, facebook

Uzala - 16 maj 2014 - Pussy A Go Go

Uzala – 16 maj 2014 – Pussy A Go Go

Kvällens huvudband var Sabbath Assembly, men dem struntade jag faktiskt i. Det jag har hört av bandet kändes alldeles för lugnt för det tillfället och jag prioriterade partyrock från högtalarna på Kelly´s i stället! 🙂

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

2 svar to “The Tower och Uzala på Püssy A Go Go”

  1. Årslistan 2014 – Årets konsert: Stoner-, Doom-, Fuzz-, Ockult rock | School´s Out Says:

    […] svårt att utse en vinnare och de nominerade är ganska många: The Graviators på Kägelbanan, The Tower, The Order Of Israfel, Goatess och Lord Vicar som alla spelade på Püssy a Go Go @The Liffey, […]

  2. Årslistan 2014 – Årets konsert: ”nykomlingar” | School´s Out Says:

    […] fyra gånger och gett deras debutalbum Här kommer kriget högsta betyg. I år är de nominerade The Tower, The Order Of Israfel och Goatess som alla spelade på Püssy a Go Go @The […]


Kommentera

