Oranssi Pazuzu

Oranssi Pazuzu - Valonielu

Oranssi Pazuzu – Valonielu

I en intervju på Doomionista tipsade Mammoth Storm om bandet Oranssi Pazuzu och det är ett av de mest spännande tipsen jag fått i år. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska säga om Oranssi Pazuzu… I en stunden är jag totalt golvad och lyrisk, och i nästa stund tycker jag mest att de är störande. Det jobbiga är att det är samma låtar och plattor som kan framkalla de här olika känslorna! Oranssi Pazuzu kräver helt enkelt rätt tillfälle och sinnesstämning, men när de träffar rätt så gör de det ordentligt!

Oranssi Pazuzu spelar industriell Black Metal som Hawkwind hade gjort det och sjunger på finska. Soundet går i linje med vad jag efterlyste i inlägget om Black Tusk och Mantar; Oranssi Pazuzu målar verkligen upp ett kargt och kallt landskap och sångrösten är sprucket desperat. Jag har främst lyssnat på albumen Kosmonument från 2011 och Valonielu från 2013 och det har definitivt varit ett äventyr när jag lyckats koppla på fantasin!

Jag har stel av skräck smugit omkring i ett tomt och ödesmättat landskap där jag hela tiden varit beredd att gömma sig eftersom Mårran drar fram. Jag har med andan i halsen joggat runt i ett industrilandskap, försiktigt kikat runt hörnen och om jag sett någon där omedelbart utsatt dem för brutalt våld (tänk valfritt ”first shooter”-spel) och jag tror minsann att jag också blivit bortförd av utomjordingar som utsatt mig för onämnbara tester…

Har du inte blivit avskräckt av den här beskrivningen så är du kanske redo att lyssna själv, men tro inte att en låt kan representera ett album och sällan har uppmaningen ”Play it loud!” varit mer passande.

Länkar till Oranssi Pazuzu: Spotify, bandcampfacebook, hemsida

Oranssi Pazuzu

Länkar till andra bloggar om: , ,

Ett svar to “Oranssi Pazuzu”

  1. NAGA – HĒN | School´s Out Says:

    […] Här är länkar till mina inlägg om fler band i samlingen jag svamlar om. Om du tror att du förstår vad jag är ute efter och undrar varför inte ett visst band är med på listan så tipsa mig gärna! We Live In Trenches, Age of Woe, Black Tusk och Mantar, Oranssi Pazuzu […]


Kommentera

