Drömriket

Drömriket

Drömriket

”Supergruppen” eller projektet Drömriket (vilket det blir får väl framtiden utvisa) består av Niclas Engelin (In Flames), Ralf Gyllenhammar (Mustasch), Jonas Slättung (radiopratare i P4) och Magnus ”Adde” Andréasson (Hardcore Superstar). Det självbetitlade debutalbumet är en hårdrockshyllning till förorten, sjungen på svenska, och finns nu tillgänglig på Spotify. Niclas Engelin är den som dragit igång bandet och Jonas har skrivit texterna.

Ralf Gyllenhammar berättar:
”Det var Adde som ringde mig. Jag fattade ingenting. Sjunga hårdrock på svenska kändes konstigt”, förklarar han. ”Men när jag kom ner för att sjunga in hade Jonas skrivit klart texterna och hade nynnat en sångmelodi. Jag har aldrig varit med om något liknande. Det var som en jukebox. Jag kände mig som en proffssångare, som Frank Sinatra eller Björn Skifs.” (Expressen)
.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga efter de första genomlyssningarna. Det är spännande eftersom det är så ovanligt, men den här typen av hårdrock känns konstig på svenska även för mig och jag har inte hunnit vänja mig och bli förtjust i materialet som Ralf. Frågan är om jag någonsin blir det… Även det får framtiden utvisa, men ge plattan en chans. Det är den värd.

Länkar till andra bloggar om: , hårdrock, Drömriket

Kommentera

