Sabaton – Heroes

Sabaton – Heroes

Sabaton – Heroes

Sabaton har belönats med sju guldskivor, en platina, sex Bandit Radio Rock Awards och en Rockbjörn. ”Kan så många ha så fel”, tänkte jag och började lyssna på Sabatons nya album Heroes som nu finns på Spotify. Plattan börjar ganska bra med en riktig rökare, Night Witches, och även den följande No Bullets Fly tycker jag svänger bra, men sedan tappar jag fokus. Musiken flyter ihop och blir ett bakgrundsljud, även om vissa partier tränger igenom. Jag håller ut ända till låt nummer sex, The Ballad Of Bull, när jag känner att jag måste avbryta lyssningen. Trots allt måste det här vara det bästa Sabaton gjort, men nej, som jag skrivit tidigare, Sveriges populäraste hårdrocksband är i grunden ingenting för mig.

P.S. Förra gången jag skrev om Sabaton skrev jag att jag misstagit Sabaton för Roger Pontare och i dag när jag spelade To Hell And Back trodde min sambo Hanna att det var en ABBA-remix… Det är inte lätt att försöka vara tuff i det här hemmet!🙂

Länkar till andra bloggar om: , hårdrock, Sabaton

Publicerat i Hårdrock. Etiketter: , , . 3 Comments »

3 svar to “Sabaton – Heroes”

  1. Janne Says:

    Jag har jättesvårt för Sabaton av främst två orsaker; först och främst sången, som jag inte tycker passar in. Jag vill inte kalla honom ”dålig sångare”, men för mig är hans lite mörka och murriga sångstil helt fel för helhetsintrycket. Inte min kopp te, helt enkelt.

    Sedan är det det här med nationalism-temat i deras texter och framtoning (och jag noterar med glädje avsaknaden av flaggor på omslagsbilden till ”Heroes”.) Det är ett faktum att på Sabaton Open Air var det en helt vanlig rockfestival med helt vanliga festivalbesökare fram till strax innan Sabaton klev på. Då dök kängorna och de rakade skallarna upp som från ingenstans. Jag påstår inte att Sabaton för fram några specifika åsikter (själva anser de sig ju opolitiska), men däremot har de en uppenbarligen stark attraktionskraft hos den nationalistiska delen av metal-publiken.

    • ChristerMagister Says:

      Ja, det är ju svårt att hindra folk från att gilla ett band, men man kan inte komma ifrån att det känns som en ”affärsidé”… och i sådana frågor är det inte heller OK att vara ”opolitisk” eller ”opartisk” förstås!

      • Janne Says:

        Hade förmånen att rensa ogräs och olja staket med sångerskan i Brothers of Metal (har du inte gjort det, kolla upp dem. Finns på Soundcloud och Facebook) för en tid sedan och vi kom in på just det här med det problematiska förhållandet mellan just den här genren (power metal på teman som krig och/eller vikingar) och delar av dess publik.

        Hon påpekade att det inte bara handlar om att ta ställning, utan också om vad det kostar i relation till vad man vill uppnå (försörja sig på sin musik). Kanske är den här delen av publiken – åtminstone potentiellt – det som skiljer mellan att behöva ha ett ”riktigt” jobb vid sidan av sin musikaliska karriär. En variabel i ekvationen jag ofta missar/bortser från eftersom jag inte själv är musiker…😉


Kommentera

