Black Tusk och Mantar

I år har jag hyllat både We Live In Trenches och Age of Woe och jag tycker att de här båda banden från Göteborg har ett liknande sound. Det är en slags mix av Metal, Punk och Hardcore, ett sound som jag uppenbarligen går igång på.  We Live In Trenches skriver att de spelar ”Hardcore/Alternative/Post-whatever” och Age Of Woe beskriver sin musik som ”Filth ridden hardcore infused metal”. Självklart har jag letat efter mer musik som går i samma linje, och här är två band som jag tycker passar ihop. Om du kommer på fler band med ett liknande sound så tipsa mig gärna!

Black Tusk kommer från Savannah i Georgia, USA, och deras senaste EP Tend No Wounds är helt enkelt fantastisk. De bjuder på sex stycken käftsmällar i den här aggressivt skitiga Post-whatever stilen som jag inte kan få nog av! Black Tusk associeras förstås med Baroness eftersom de kommer från samma stad och för att Baroness John Dyer Baizley skapar all konst även till Black Tusk, men Baroness saknar den där desperata spruckna sången jag är ute efter… Black Tusk kallar förresten sin musik för ”swamp metal” och har kastat in lite ”southern rock” i mixen.

Länkar till Black Tusk: Spotify, bandcampfacebook

Black Tusk - Tend No Wounds

Black Tusk – Tend No Wounds

Mantar är en duo (!) från Hamburg i Tyskland som precis har släppt sitt debutalbum Death By Burning. Mantar kallar sin musik ”Black Metal Doom Punk” och jag förstår inte hur man kan låta så ”stora” och mäktiga med bara trummor, gitarr och sång! Jag känner mig inte redo att sätta ett betyg på Mantar ännu, men jag förutspår att de kommer att ligga högt upp på årsbästalistan!

Länkar till Mantar: Spotify, bandcamp, facebook

Mantar - Death By Burning

Mantar – Death By Burning

.
Länkar till andra bloggar om
: , , , , ,

Publicerat i Metal. Etiketter: , , , , . 2 Comments »

2 svar to “Black Tusk och Mantar”

  1. Oranssi Pazuzu | School´s Out Says:

    […] hade gjort det och sjunger på finska. Soundet går i linje med vad jag efterlyste i inlägget om Black Tusk och Mantar; Oranssi Pazuzu målar verkligen upp ett kargt och kallt landskap och sångrösten är sprucket […]

  2. NAGA – HĒN | School´s Out Says:

    […] inte ett visst band är med på listan så tipsa mig gärna! We Live In Trenches, Age of Woe, Black Tusk och Mantar, Oranssi […]


Kommentera

