The Baboon Show på Debaser Strand

Den sista april blev det lite problem med logistiken. Jag var sugen på tre spelningar: en på KGB, en vid Zinkensdamm och en på Debaser Strand. Du som känner till Stockholm inser nog att det logiska är att börja vid Zinkensdamm och sedan gå ner till Debaser vid Hornstull. Det var precis vad jag bestämde mig för och om banden hade spelat på utsatta tider hade jag också hunnit se The T-55′s, Mary’s Kids och The Baboon Show, men du vet ju hur rockstjärnor är!?  😉 

Som jag skrev i går hann jag i alla fall se Mary’s Kids innan jag sprang ner till Debaser och såg The Baboon Show. The Baboon Show hade releaseparty för sin nya platta Damnation och det märktes att de var peppade.

kvartetten backar inte för att pynta texterna med samhällskritik. Exemplen på ”Damnation” är många. En önskan om brödra/systraskap vädras i öppningsspåret ”The shame” medan politikerväsendet får en rejäl kölhalning i bitska ”Lobby boy”. – Vi vill skapa musik som säger något. När man ändå har chansen att göra något man tycker är kul tycker jag att man skall passa på att infoga någon form av budskap. Musik är ett starkt medium som folk kan samlas runt. (Slavestate Magazine)

Två grymma spelningar på en kväll får jag väl ändå vara nöjd med! Det har redan lagts upp en hel del videos från spelningen om du är nyfiken på hur det lät just den här kvällen.

Länkar till The Baboon Show: Spotify, facebook, intervju i Slavestate del 1, del 2

The Baboon Show - Debaser Strand 30 april 2014

The Baboon Show – Debaser Strand 30 april 2014

Länkar till andra bloggar om: , ,

Kommentera

