Triptykon – Melana Chasmata

Triptykon - Melana Chasmata

Triptykon – Melana Chasmata

Jag hade lite bråttom häromdagen när jag skulle lämna huset och slängde snabbt i en skiva från Spotifys ”nyheter” i en spellista så att jag skulle ha något nytt att lyssna på när jag åkte tåg. Jag kände igen namnet på bandet, Triptykon, och antog att jag hade läst om dem nyligen. Efter den första halvan av den första låten tänkte jag, ”det här låter ju ganska bra, men antagligen kommer resten av plattan att låta likadant…Modernt, men lite för hetsigt, förutsägbart och tråkigt…”. Men oj, så fel jag hade! Redan i slutet av första låten fick jag äta upp mina ”ord” när jag plötsligt nås av några orientaliska toner och ett doomigt parti. Den andra låten börjar med ett akustiskt intro och sedan dånar domedagstrummorna igång och flätas samman med manlig Goth-sång, kvinnlig skönsång, chugga-chugga gitarrer och doom-riff… och så där fortsätter det. ”Förutsägbart” och ”tråkigt” var en helt felaktig förutsägelse! Melana Chasmata är tvärt om en riktigt spännande platta.

Men Triptykon är ju inte heller ett nybörjarband i mängden, visade det sig, det är Tom Gabriel Fischers sidoprojekt som har utvecklats till en fortsättning av Celtic Frost. Gör dig själv en tjänst och snurra den här plattan ett par varv!

Triptykon

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Kommentera

