Mos Generator – Electric Mountain Majesty

Mos Generator - Electric Mountain Majesty

Mos Generator – Electric Mountain Majesty

När jag recenserade Wingmakers av Doublestone skrev jag att plattan är producerad av Tony Reed från Mos Generator och att en split med Doublestone och Mos Generator är på gång. Splitten är fortfarande inte släppt, men Mos Generator har däremot släppt albumet Electric Mountain Majesty.

Mos Generator bildades år 2000 i Port Orchard, Washington, och består av Tony Reed (gitarr och sång), Scooter Haslip (bas) och Shawn Johnson (trummor). Jag har inte lyssnat på dem tidigare, men när jag tittar på deras tidigare släpp och läser att deras främsta influens är Black Sabbath förväntar jag mig någonting mycket långsammare, doomigare och ”mörkare” än vad Electric Mountain Majesty bjuder på.

På Electric Mountain Majesty har Mos Generator skapat musik som är mer hård ”Southern rock” än Doom. Trots att Sabbath-riffen definitivt finns där tänker jag oftare på Black Label Society än på Black Sabbath om man säger så och jag kan se albumets framsida på ryggtavlan av en biker på väg bort längst en dammig ökenväg.

Låten Enter the Fire sticker ut på skivan och är också min favorit. Den lite annorlunda uppbyggnaden och soundet gör att jag minns den, för rent generellt har jag nämligen samma problem med Mos Generator som med Black Label Society, låtarna fastnar inte riktigt. Jag tycker att det är bra när jag lyssnar, men jag glömmer snabbt bort låtarna och det gör förstås att jag sällan lyssnar på plattorna. Men det finns som sagt några riktigt bra låtar på Electric Mountain Majesty och sitter jag på terrassen och tar en öl med polarna kör jag gärna hela plattan. Men det förutsätter ju att jag i stunden kommer ihåg att plattan ens finns, och när det känns så kan det inte bli mer än en tvåa i betyg.

GitarrGitarr……Länkar till Mos Generator: Spotify, facebook

……Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

