Taman Shud – ett franskt Stoner band och ett gammalt mysterium

I mitt inlägg ”Nytt i bloggen” berättade jag att jag hade öppnat ett par nya kanaler mot omvärlden genom att skapa sidor på Facebook och Google+ och ett konto på Instagram. På Instagram fick jag kontakt med punkbandet Doka från Bollnäs och på Google+ har jag fått upp ögonen för Taman Shud från staden Amiens i norra Frankrike. På bandcamp finns en EP som innehåller tre spår, men på YouTube finns ytterligare ett par låtar som anges vara från samma EP… Kanske är ett album med fler låtar på gång eftersom EP´n är upplagd på bandcamp i november och de ytterligare låtarna på YouTube i slutet av februari… I vilket fall som helst så låter det jäkligt bra och jag vill ha mer!

Jag blev nyfiken på namnet och Wikade mig till att det antagligen är taget från ”The Taman Shud Case”, också känt som The Mystery of the Somerton Man”, ett olöst fall med en man som hittades död på en strand i södra Australien 1948. I en gömd ficka hittade man en lapp med frasen taman shud på. På persiska betyder det ungefär ”avslutat” och eftersom man aldrig identifierat den döde mannen som till synes blivit mördad med ett gift som inte går att spåra mitt under det kalla kriget så har det gett upphov till otaliga teorier. (Wikipedia)
….Spännande, eller passionnant som grabbarna från Amiens kanske skulle säga! 🙂

Länkar till Taman ShudbandcampfacebookGoogle+, YouTube

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

3 svar to “Taman Shud – ett franskt Stoner band och ett gammalt mysterium”

  1. 15nobodies Says:

    Indeed it’s a little band from here, Amiens, France, which released their first EP on November, musically stoner oriented. And you guess also well for the name that comes from the Tamam Shud Case in Australia, the typical kind of strange story that passionates the members of the band. Their sound is raw, sweaty, shamelessly sexy and you should see them live : louder than an earthquake ! 🙂
    However, happy to see thanks to internet people from all over the world can discover local bands not less interesting than some famous internationals bands (in my opinion) ! Cheers from France !

  2. Glowsun – recension av ”Beyond the Wall of Time” | School´s Out Says:

    […] av band från Frankrike på min topplista (vad jag minns har jag bara skrivit om The Socks och Taman Shud tidigare) och för det andra brukar jag inte gå igång så här kraftigt på instrumentell musik. […]


Kommentera

