Primitive Rites, Gamla Pengar, Agent Attitude och Sista Sekunden – live @Lost sound

I fredags arrangerade Lost Sound ett gig på Debaser Strand som jag sett fram emot ett bra tag. Det var en riktigt lyckad kväll där banden avlöste varandra i hygglig takt och det inte var alltför svårt att få tag på en öl trots att det var mycket folk i lokalen! Här kommer några mobilkamerabilder från giget och lite länkar om du blir nyfiken på något band.

Första bandet ut var Primitive Rites från Malmö. Bandet bjöd på hardcorepunk med gott om energi (går det ens att genomföra på annat sätt…? ), men jag kan inte påstå att de lämnade något bestående intryck. Med tiden kanske erfarenheten gör att de lyckas imponera mer på mig nästa gång, för det finns definitivt förutsättningar för det. Primitive Rites har en demo uppe på bandcamp och finns på facebook.

Primitive Rites - Debaser Strand 21 mars 2014

Primitive Rites – Debaser Strand 21 mars 2014

Gamla Pengar utnämnde jag till Årets live-nykomlingar 2013 och sedan dess har de släppt en split med nya låtar som jag verkligen gillar och gav fyra tuppkammar i min recension. Förra gången jag såg dem live såg Mikey ut som någon från Sällskapsresan, men i fredags var han Björn Borg-präst… :-). Gamla Pengar spelar mer melodiös punk än de övriga banden den här kvällen och i min smak bjuder de på de bästa låtarna. De har däremot svårt att få igång publiktrycket under den första delen av spelningen, vilket är lite synd. De spelar ganska tidigt på kvällen (20.30) och jag vet inte om det beror på det eller på att stora delar av publiken kommit för lite ”råare” hardcorepunk, men det är i alla fall inte något fel på bandets energi och publikresponsen tar sig på slutet. ”Gamla Pengar, så j-la bra!” skrev jag i min live-rapport på Instagram, och det var det!
(Spotify, bandcamp, facebook)

Gamla Pengar - Debaser Strand 21 mars 2014

Gamla Pengar – Debaser Strand 21 mars 2014

Agent Attitude har jag bara lyssnat på de senaste veckorna för att ladda inför spelningen, men jag kommer att fortsätta lyssna. Agenterna spelar snortight hardcorepunk både på platta och på scenen!
(Agent Attitude finns på Spotify, bandcamp och facebook.)

Agent Attitude - Debaser Strand 21 mars 2014

Agent Attitude – Debaser Strand 21 mars 2014

Sista Sekunden har en speciell plats i mitt hjärta efter en spelning på KB i Malmö i maj 2010 när de hade releasefest för sin platta Åldras med stil (bilder). Precis som förväntat gjorde Sista Sekunden ytterligare en fantastisk spelning där publiken gick fullständigt bananas och låtarna varvades med korta politiska tal (”Krossa Alliansen, krossa SD”). Samtidigt som spelningen i Stockholm genomfördes giget ”Punk mot rasism” i Malmö där bl a Hårda Tider deltog och deras t-shirt med texten ”Nassesvin fuck off” fick representera den manifestationen även i Stockholm.
(Sista Sekunden på Spotifyfacebook, bandcamp)

Sista Sekunden - Debaser Strand 21 mars 2014

Sista Sekunden – Debaser Strand 21 mars 2014


Länkar till andra bloggar om
: , , , , , ,

2 svar to “Primitive Rites, Gamla Pengar, Agent Attitude och Sista Sekunden – live @Lost sound”

  1. Gamla Pengar – färdiga med albumet ”Här kommer kriget” | School´s Out Says:

    […] ”Årets nykomlingar” 2013, gav dem fyra tuppkammar för deras senaste EP släpp och såg dem live@LostSound för bara ett par veckor sedan. Det här är ett band som jag verkligen gillar, och den första […]

  2. Gamla Pengar på Lilla Hotellbaren | School´s Out Says:

    […] inlägg och länkar: Årets nykomlingar, live på Debaser Strand, recension av Split, recension av Här kommer […]


Kommentera

