Sabaton – Sveriges populäraste hårdrocksband

Sabaton på omslaget till Sweden Rock Magazine

Sabaton på omslaget till Sweden Rock Magazine

Med sju guldskivor, en platina, sex Bandit Radio Rock Awards och en Rockbjörn i bagaget ger sig Sveriges populäraste hårdrocksband Sabaton ut på sin hittills största Sverigeturné”, läser jag i Crank It Up och nu ska jag dessutom matas med ”spännande” nyheter om deras kommande album…
….För mig är det både obegripligt och lite sorgligt att läsa att Sabaton är Sveriges populäraste hårdrocksband. Liksom med Raubtier har jag verkligen försökt ge Sabaton både en och två chanser, men jag tycker rent ut sagt att det är riktigt kasst! Jag ska villigt erkänna att Power metal inte är det jag helst lyssnar på rent allmänt, men jag avskyr inte genren kategoriskt. Det är inte heller bara språket det hänger på, även om jag tycker att Sabaton låter bättre på engelska än på svenska. Jag tycker mest att det låter mesigt och… plastigt…”lökigt” kanske är ordet jag söker.

Hur kan Sabaton vara Sveriges populäraste hårdrocksband? När jag hörde dem senast på radio så trodde jag att det var en av Roger Pontares låtar från melodifestivalen, och det kanske är svaret på den frågan…

Har jag ”svurit i kyrkan” nu?

Länkar till andra bloggar om: , , hårdrock, Sabaton

Publicerat i Hårdrock. Etiketter: , , . 7 Comments »

7 svar to “Sabaton – Sveriges populäraste hårdrocksband”

  1. Spader Ess Says:

    Om du svär i kyrkan så stämmer jag in. Jag har ett komplicerat förhållande till båda nämnda banden. Jag kan förvisso tycka om enstaka låtar, men att få dom i större mängd ger en fadd smak i munnen. Så det där med deras gimmicks. Tröttsamt räcker inte för att beskriva det hela. Särskilt sorgligt när Sverige fullkomligt svämmar över av bra band…

  2. Let It Bleed Says:

    Jag förstår inte heller det där.. Jag brukar säga att det är hårdrock för människor som inte lyssnar på hårdrock.

  3. Kvartalsrapport | School´s Out Says:

    […] I svensk media ser man mest ut att ladda för att Sabatons släpp av Heroes men som jag skrivit tidigare är Sabaton inget för […]

  4. Sabaton – Heroes | School´s Out Says:

    […] Trots allt måste det här vara det bästa Sabaton gjort, men nej, som jag skrivit tidigare, Sveriges populäraste hårdrocksband är i grunden ingenting för […]

  5. Accept – recension av Blind Rage | School´s Out Says:

    […] Jag måste erkänna att jag inte har lyssnat mycket på Accepts produktioner efter Russian Roulette (1986), men nu har jag gett Blind Rage en ordentlig chans att imponera. ”-Lyckades de”, undrar du? Ja, i huvudsak. Accept har i mina ögon nu både bevisat att Accept utan Udo är ett band att räkna med och att det är fullt rimligt att använda namnet Accept. Vid en blindlyssning skulle nog de flesta gamla hårdrockare pricka in att det är Accept som lirar och Mark Tornillo är tveklöst rent tekniskt en bättre sångare än Udo. ”-Låtarna då”? Jo, här finns en hel del att hämta. Accept har alltid (säger jag med min åttiotalsreferens) lyckats vara melodiösa samtidigt som de låter tuffa. På Blind Rage lyckas man med den här balansgången under ungefär halva plattan, främst i inledningen. Här har vi melodiös Heavy Metal med allsångsrefränger som ändå har en vass udd. Min favorit är faktiskt Fall of the Empire som är riktigt bombastisk utan att låta lökig (se Sabaton). […]

  6. The Haunted – Cutting Teeth | School´s Out Says:

    […] ofta att det känns som att man ”måste” digga dem, har jag inte fastnat för. Förutom Sabaton och Raubtier som jag skrivit om tidigare hör Arch Enemy, The Haunted och faktiskt Slayer till den […]


Kommentera

