Chthonic – 閃靈樂團

När jag såg Satyricon i december (”Årets konsert”) var Chthonic från Taiwan förband och jag tyckte att deras Black metal med asiatiska influenser var så spännande att jag köpte bandets alla skivor dagen efter. Chthonic använder olika traditionella instrument, främst ett stränginstrument som heter erhu, och jag tycker att de lyckas integrera de asiatiska influenserna i musiken bra. När man försöker tillföra någonting lite udda i sin musik (udda för mig…) finns det en risk att man tar i så mycket att det blir störande, men Chthonic faller inte i den fällan.

Chthonic är alltså från Taiwan och bandet har släppt sju stycken fullängdare sedan 1999. Bandmedlemmarna är inte bara musiker, de är också politiska aktivister som kämpar bland annat för ett oberoende Taiwan och självbestämmande för tibetaner och uigurer. Albumet Seediq bale handlar om ursprungsfolket seediq vars kultur förbjöds när japanerna koloniserade Taiwan 1895. De förbjöds att utöva sina ceremonier och att ha sina ansiktstatueringar, och det är inte svårt att se att bandmedlemmarna identifierar sig med den kulturen. Taiwans regering har hyllat bandet för deras inställning till taiwanesisk historia, men i Kina är regeringen inte lika positivt inställd… Sångaren Freddy Lim är ordförande i den taiwanesiska sektionen av Amnesty International.

Länkar till Chthonic: Spotify, facebook, YouTube

Här får ett gäng nazister ordentligt på nöten och när Freddy sjunger ”Let me stand up like a Taiwanese, Only justice will bring you peace” på slutet så förstår jag att den kinesiska regeringen blir lite oroade… ”Supreme Pain for the Tyrant” är tagen från Chthonics senaste album Bú-tik och de har nyligen släppt en live DVD, Ian-bu, som kan vara värd att kolla upp.

Några av mina bilder från konserten i december

Chthonic - 閃靈樂團 - 20 dec 2013

Chthonic – 閃靈樂團 – Stockholm, 20 dec 2013

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

