Minnesbilden: Slöa knivar

Häromdagen publicerade Sörling en intervju med Patricia Pee Needy från Slöa knivar och utnämnde albumet ”P.S. Du suger” till ”förra årets allra bästa album”. (länk) Jag letade upp albumet och så fort jag satte igång det fick jag minnesbilder från en spelning på KB i Malmö i huvudet.

En rolig sak med att gå på spelningar med band man inte har kollat upp innan är att man ibland blir ganska förvånad över hur bandet ser ut, hur de låter eller en kombination av de båda. När vi var på Klubb Antisocial sist hade till exempel en av mina polare svårt att komma över att sångaren i Låt dom hata oss såg ut som ”en lärarvikarie” och var så jävla förbannad (som om inte lärarvikarier hade en av de bästa anledningarna att vara det… (länk till inlägg). När jag såg Slöa knivar på KB i Malmö hade jag också till en början svårt att få ihop Patricias utseende med hur det lät. En liten tjej i rosa shorts och plasthalsband som gapade hardcorepunk så att färgen rasade från väggarna! Det var inte vad jag hade väntat mig och det är ingenting jag glömmer bort i första taget!

P.S. Du suger” är verkligen en riktig käftsmäll, även om jag kanske inte tycker att det är förra årets bästa släpp och att Slöa knivars debutalbum ”Ingen klass ingen stil” är snäppet bättre. Patricias röst är något alldeles extra och i det här fallet var det den som i första hand fungerade som min ”minnesbild”. Det var den som fick mig att minnas spelningen på KB och att leta fram bilderna till inlägget.

Du kan ladda ner både ”P.S. Du suger” och ”Ingen klass ingen stil” på bandcamp nästan gratis, men om du lyssnar på albumen först så tror jag att du kommer att känna att de är värda mer än en femma!

Slöa knivar - Live på KB 2010

Slöa knivar – Live på KB 2010

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Kommentera

