Age of Woe – Born Of Fire

I Close-Up Magazine läser jag att bandet Age of Woe släppt en ny video, ”Born of fire”, och efter att ha tittat på den kollar jag upp debutalbummet ”Inhumanform” som jag inte lyssnat på tidigare. Bandet själva anger att de spelar ”Filth ridden hardcore infused metal” och jag tycker inte att det låter helt olikt We Live In Trenches som också är från Göteborg, även om We Live In Trenches lutar sig mer på hardcore och Age of Woe mer på metal. We Live In Trenches gav jag fem knytnävar i min recension och albumet Life Crisis träffade rätt redan vid första genomlyssningen. Inhumanform är bra vid en första genomlyssning (3 av 5), men jag känner att den har potential att växa och i så fall återkommer jag med en riktig recension.

(Uppdatering: Recension av Inhumanform)

Varför skriver jag redan nu då? Jo, jag tycker att videon till ”Born of fire” är värd ett eget inlägg.
Close-Up Magazine läser jag nämligen:

”Videon berör ämnet motstånd med ickevåld, något som mer eller mindre ses som en självklarhet i västvärlden. Klippen i videon kommer från den prisbelönta dokumentärfilmen ”5 broken cameras” som skildrar byborna i den Palestinska byn Bil’in och deras kamp att behålla sin mark och sin by. Deras ickevåldsprotester bemöts med tårgas, kulor och nattliga räder. Vi vill belysa den politiska konflikt som sedan sextiotalet har varit en mardröm för den Palestinska befolkningen där man i mellanösterns ”enda demokrati” nekar hälften av befolkningen medborgarskap och grundläggande mänskliga rättigheter. ”

Länkar till Age of Woe: hemsida, facebook, bandcamp, Spotify

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Ett svar to “Age of Woe – Born Of Fire”

  1. An Age of Woe That Last For 100 YEARS | School´s Out Says:

    […] Jag älskar soundet av Age of Woes ”Filth ridden hardcore infused metal” och gav deras album Inhumanform en fyra i betyg för inte så länge sedan. Jag har faktiskt skrivit om den nya låten Born Of Fire tidigare också. Videon till låten berör ämnet motstånd med ickevåld i mellanösterns eviga konfliktzon och lite mer info om videon finns här. […]


Kommentera

