Lé Betre och Skraeckoedlan – live

Lé Betre från Leksand släppte sitt debutalbum Melas i förrgår och i går hade de releasefest på Copperfields i Stockholm tillsammans med Skraeckoedlan. Lé Betre spelar stonerbluesrock med ett riktigt groovigt sväng och det är svårt att tro att den stora raspiga rösten man hör får plats i sångaren Marcus Jonsson! Jag har lyssnat mycket på Lé Betres första två EP´s men av naturliga skäl har jag inte hunnit med att lyssna på Melas mer än ett par gånger, men fler kommer det att bli. Det lovar jag!

I en intervju (länk) säger Marcus Jonsson: ”Målet är att låta bättre live än på skiva och ska man fatta grejen så ska man nog se oss. Det behöver jag själv göra för att fatta.” Jag måste säga att Lé Betre nådde sitt mål i går, de levererade verkligen live!

Länkar till Lé Betre: Spotify, facebook, SoundCloud

Lé Betre

Lé Betre

Skraeckoedlan släppte sitt debutalbum Äppelträdet 2011 och sedan dess har jag lyssnat på den spaceiga stonermetallen om och om igen. Hade jag haft Äppelträdet på vinyl hade den definitivt varit utsliten vid det här laget, särskilt vid spåren där Cactus ligger! Förra hösten låg jag på en strand i Thailand och körde den på repeat och jag tror att jag kom så nära Nirvana som jag någonsin kommer 😉 ..(tillståndet alltså, inte bandet…). Och nu har jag stått längst framme vid scenkanten och svettats tillsammans med Skraeckoedlan, en riktigt grym spelning!

Länkar till SkraeckoedlanhemsidafacebookSpotifySoundCloud

Skraeckoedlan

Skraeckoedlan

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

9 svar to “Lé Betre och Skraeckoedlan – live”

  1. sofia Says:

    Lé Betre är ta mej tusan det bästa jag hört! ❤ Melas ❤

  2. Lé Betre – recension av Melas | School´s Out Says:

    […] för albumet Melas och då var de lysande. Helt klart fyra skägg för live-framträdandet alltså (bilder), men hur är det med skivan […]

  3. Krökbacken och dess söner – Mamont och New Keepers of The Water Towers | School´s Out Says:

    […] samma scen och doom-dansa till Mammuten som jag stod och vaggade framför till Cactus med Skraeckoedlan för inte så länge sedan, det är ju nästan för bra för att vara sant! ….New Keepers of […]

  4. Kvartalsrapport | School´s Out Says:

    […] När det gäller livespelningar ligger nog Goatess, Gehennah, Heavy Tiger, Behemoth och Skraeckoedlan bäst till på årsbästalistan hittills… (När jag räknar efter ser jag att jag sett 28 […]

  5. Muskelrock Pre-Party med Salem’s Pot, Mother Kasabian och Skraeckoedlan | School´s Out Says:

    […] Sist ut var Skraeckoedlan, och de var Skraeckoedlan helt enkelt! Som Godzilla stampade de taktfast ner allt motstånd och fick oss att headbanga och gunga till både klassiker som Haven och Cactus och en ny låt som förde tankarna till Entombed. När jag pratade med ett par av grabbarna efteråt bekräftade de att en ny platta kommer i oktober och det är nästan så att jag längtar efter hösten!  (Spotify, inlägg om en tidigare konsert) […]

  6. Skraeckoedlan på KGB | School´s Out Says:

    […] I går såg jag i alla fall Skraeckoedlan för tredje gången i år (inlägg från i mars och maj) och de här mörka och murriga bilderna illustrerar kvällen ganska bra. Skraeckoedlan […]

  7. Mangoo värmer upp för Truckfighters och det blir fuzziga mellandagar! | School´s Out Says:

    […] bli Debaser för min del. Den 27:e tänker jag däremot inte missa på Copperfields, då spelar Lé Betre, Mushroom Caravan Overdrive och Mother Kasabian! Vilket Kinderägg! […]

  8. Mother Kasabian, Lé Betre och Mushroom Caravan Overdrive på Copperfields | School´s Out Says:

    […] var det dags för Leksands stolthet, Lé Betre. Jag såg dem i början av mars när de hade releasefest för en av årets bästa plattor, Melas, och trots höga förväntningar så gjorde inte heller de […]

  9. Årslistan 2014 – Årets konsert: Stoner-, Doom-, Fuzz-, Ockult rock | School´s Out Says:

    […] The Order Of Israfel, Goatess och Lord Vicar som alla spelade på Püssy a Go Go @The Liffey, Lé Betre på Copperfields, Snailking på klubb Undergången och så Muskelrock Pre-Party där Salem’s […]


Kommentera

