Get Your Gun

Nu har jag hittat någonting riktigt bra igen! Get Your Gun kommer från Danmark och består av bröderna Andreas & Simon Westmark samt Søren Nørgaard. Låten ”Black Book”  är den första singeln från det kommande debutalbumet ”The Worrying Kind”, och jag antar att danskarna inte får samma associationer till glad glamrock som jag när de hör den titeln. Det finns nämligen ingenting glatt och glammigt överhuvudtaget över Get Your Gun.

We Live In Trenches som jag nyligen hyllat här i bloggen i två olika inlägg (länk 1länk 2) har släppt en ganska mörk platta, men när det gäller mörker blir de besegrade av Get Your Gun. Om We Live In Trenches skrev jag att Life Crisis är ”ett soundtrack till en depression som har lämnat det apatiska stadiet och övergått i ilska”, men Get Your Gun skriver snarare ett soundtrack till det där apatiska stadiet. Och då pratar jag inte bara om låten Black Book. Bandet har tidigare släppt en EP i samma stil och låten Staying For A While från den EP´n är helt fantastisk (kolla in videon).

Vad ska man kalla musiken då? Bandet skriver själva att den är ”a blend between the weight and aggressive nature of stoner-rock, the nordic melancholy, and the darkest tales of country- and folkmusic”. Mig påminner den mest om Nick Cave & The Bad Seeds och jag kategoriserar den helt enkelt under ”Rock” här i bloggen.

(Uppdatering: Här finns min recension av The Worrying Kind.)

Länkar till Get Your Gun: SpotifybandcampSoundCloudfacebookhemsida

Länkar till andra bloggar om: , ,

Publicerat i Rock. Etiketter: , , . 2 Comments »

2 svar to “Get Your Gun”

  1. Freebies – Spinning Goblin Sampler och Get Your Gun | School´s Out Says:

    […] snabb så kan du också streama Get Your Guns kommande album The Worrying Kind som jag skrivit om tidigare genom att klicka här. Om jag förstått saken rätt är det en 24-timmars […]

  2. Get Your Gun – recension av The Worrying Kind | School´s Out Says:

    […] början av mars skrev jag om Get Your Gun och utropade, ”Nu har jag hittat någonting riktigt bra igen!” I fredags släpptes […]


Kommentera

