In Solitude

I går kväll såg jag tre band på Tyrol i Stockholm och det första bandet var In Solitude.

(Länkar till Cradle Of Filth och Behemoth)

In Solitude från Uppsala släppte sitt senaste album Sister i höstas och har fått överlag goda recensioner (kritiker.se). Jag har lyssnat på albumet ett par gånger och tyckt om vad jag hört, men det har inte riktigt fastnat. Jag har inte tänt till ordentligt utan lagt in albumet i listan av skivor att lyssna mer på någon gång framöver.

In Solitude spelar… progressiv Heavy Metal. På The World. The Flesh. The Devil. väldigt inspirerat av Mercyful Fate, på Sister mer inspirerat av Katatonias tidiga 2000-tal. Lite goth-anstruket. Det är i grunden vackra melodier, men med en mörk och ondskefull inramning. (Det är svårt med genrer och jämförelser och jag lägger inte alltför stor vikt vid det eftersom du lätt kan klicka igång videon nedan och lyssna själv!😉 )

Live lyckades In Solitude förmedla det mörka och ondskefulla i musiken perfekt. Det gjorde man med hjälp av ett ganska störande och motljus som lämnade bandet i mörker och genom att bränna kväljande rökelse på scenen.
– ”Döden doftar Lavendel gott folk”, sa sångaren Pelle Åhman mellan två låtar.
Två i grunden obehagliga komponenter skapade alltså en i sammanhanget positivt oroande känsla. Ljudet var väl inte perfekt, men spelningen gjorde i alla fall att jag flyttade upp In Solitude i listan och redan nu lyssnar på plattorna igen.

In Solitude

In Solitude

Länkar till In Solitudefacebookhemsida, Spotify

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Kommentera

