Amaxa och Dead Man

Så, i lördags när jag sett  Morito Ergo Sum vandrade jag alltså vidare till The Liffey och  Püssy a Go Go. Det första bandet upp på scenen var Amaxa. Bandet skriver om sig själva på facebook: ”Amaxa is heavily influenced by riff-rock from the early 70s like Mountain, Black Sabbath and Kebnekajse”, och att det är riffbaserad 70-talsrock är det inget snack om, men om jag skulle göra en jämförelse så hamnar valet definitivt på Grand Funk Railroad. När Erik Broström sjunger är Grand Funk vibbarna så tydliga att jag inte kan skaka det av mig. Men Erik får ursäkta mig, jag njuter allra mest av bandet när han inte sjunger… Inte för att han sjunger dåligt, absolut inte, utan för att jag verkligen njuter av de långa instrumentella partierna som bandet bjuder på. För en snubbe som mig som älskar Hawkwind men är dömd till att lyssna på gamla halvtaskiga inspelningar så är det en ren njutning att få bli översköljd av våg efter våg av riff och spejsiga gitarr- och orgelutflykter live med bra volym!
(Amaxa finns på Spotify och bandcamp)

Amaxa

Amaxa

Det var tunt framför scenen när Amaxa spelade, men när Dead Man (facebook) kliver på har det fyllts på ganska bra. Även Dead Man spelar riffbaserad 70-talsrock, men under den här spelningen tänker jag på Rolling Stones, ZZ Top, Tom Petty och Janis Joplin. Jag tycker att Dead Man är lite ojämna… I ena stunden är de fantastiska, men i nästa saknas det lite för mycket riv, ös och/eller mörker i låtarna för att falla mig i smaken. Nu efteråt när jag har snabblyssnat på deras album på Spotify gissar jag att det är så att jag gillar låtarna från deras självbetitlade debutalbum, men inte de från uppföljaren Euphoria. Deutalbumet kommer jag definitivt att lyssna mer på framöver, för det är riktigt riktigt bra!

Dead Man

Dead Man

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

