Knivderby

I går kväll var jag på Debaser Strand och såg Knivderby (hemsida, facebook). Inför spelningen skriver Debaser om ”skrammelmästarna Knivderby” och att Knivderby ”larmar som vanligt på som om livet hängde på det, vilket det förmodligen också gör, och med en stångande ljudbild, sylvassa gitarrer och träffsäker mörk poesi låter Knivderby ruska om den som är redo.” Det är en bra beskrivning av det jag skulle kunna tänka mig att kalla något slags Indie-Rock Punk…

Jag har bara lyssnat på Knivderbys senaste platta ”Olösta gåtor ur mänsklighetens historia” (Spotify) och det är en platta som med varje genomlyssning kryper närmare inpå mig. Den växer med hjälp av melodier, hjärta och smärta…

På scenen den här kvällen fanns gitarristen Fredrik ”Ekan” Eriksson från Alonzo Fas 3 och två gästartister dök upp;
Kajsa Grytt och Cecilia från The Baboon Show.

(Uppdatering: Knivderby har släppt en live-platta från den här spelningen, länk)

Knivderby

Knivderby

Kvällens huvudband var Vånna Inget, men jag lämnade Debaser innan de gick på. Vånna Inget är lite för mycket hjärta och smärta för min smak. Jag tycker att Snigel-Hans beskrev deras musik bra när han totalsågade den senaste plattan: ”Postpunkig Fucking Åmål-pop”… Jag tog i stället T-banan till gamla stan och såg Gehennah, och den spelningen kommer det ett separat inlägg om snart. (Nu finns det inlägget här)

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Ett svar to “Knivderby”

  1. Knivderby – Live | School´s Out Says:

    […] 25 januari i år var jag på Debaser Strand och såg Knivderby och i dag släppte Knivderby en Live-platta som spelades in den kvällen (Spotify). Det var ju […]


Kommentera

