Mustasch – Thank You For The Demon

Mustasch - Thank You For The DemonMin idé: För att slippa pressen på att skriva en djuplodad och väl underbyggd recension av Mustasch nya album Thank You For The Demon så publicerar jag i stället mina tankar under den första genomlyssningen.

Jag trycker helt enkelt igång den första låten när jag lämnar lägenheten på morgonen och för anteckningar under färden mot jobbet. Det tar ungefär en timme från dörr till dörr, så det borde funka…

Sagt och gjort, hey ho lets go: 🙂

Albumets första låt ”Feared and Hated” gör mig bara förbannad av någon anledning och under albumets titelspår tänker jag att ”det här kunde ha varit något om man bytt ut de väna körerna och stråkarna mot tuffare gitarrer”.  Öppningen av ”From Euphoria To Dystopia” ger mig hopp med sin tuffare framtoning, men plötsligt är det brister i både riff och melodi! Det fjärde spåret, ”The Mauler”, är det första som får mig att tänka ”den här vill jag höra igen”! Antagligen är det de tunga doomiga tonerna som får mig att mer nöjd gunga med huvudet på min väg mot bussen. ”Borderline” börjar också med ett skönt gung trots att det är i en helt annan stil än i ”The Mauler” (tänk traditionell hårdrock) och hoppet om en bra platta lever igen trots den skakiga starten (jag vet ju att första intryck kan vara felvisande och att en andra lyssning kan ge en annan upplevelse). När så låt nummer sex, ”All My Life”, plinkar igång sjunker förstås hoppet igen (det här var inte vad jag behövde just nu!), men låten växer till en riktigt skön powerballad. Inget fel på sådana så länge de inte tar över för mycket! Efter en onödigt seg avslutning av ”All My Life” hinner jag i stort sett bara registrera ett töntigt eko i ”Lowlife Highlights” på grund av att jag är mitt uppe i ett bussbyte och discodängan ” I Hate To Dance” vet jag inte alls vad jag ska tycka om! Den avslutade ”Don’t Want To Be Who I Am” tycker jag är farligt bluesigt skön och låten har en text som jag kan förstå:
don’t wanna be who I am, I wanna be who I imagine I am”…

När jag läser igenom mina anteckningar efter en lång arbetsdag funderar jag en stund på varför jag överhuvudtaget ska ge den här plattan en andra chans, men det kommer jag att göra och förklaringen till det är förstås att band lever till viss del på gamla meriter. Hade det här varit en platta av ett band jag aldrig hört förut, eller som hade gjort mig besviken tidigare, hade det här antagligen varit både första och sista gången jag lyssnade på den. Det finns så mycket musik att lyssna på att nya bekantskaper sällan får mer än en chans att imponera, men trots att många skivor med Mustasch har varit ojämna så har släppet av Ratsafari köpt dem både en och två chanser till. Om mina milt sagt svaga första intryck består eller inte återstår att se. Kanske får jag anledning att återkomma i frågan.

Thank You For The Demon finns på Spotify och du kan naturligtvis köpa den på t ex Ginza eller CDON.

Länkar till andra bloggar om: , , ,

2 svar to “Mustasch – Thank You For The Demon”

  1. Let It Bleed Says:

    Intressanta tankar! Själv tycker jag precis tvärt emot dig, och håller de inledande två spåren som skivans bästa, samtidigt som The Mauler inte alls föll mig i smaken. Jag håller dock med om att Mustasch är ett otroligt ojämnt band, som säkerligen lever en hel del på att de redan är ett så pass etablerade.


Kommentera

