Debatten om könshår leder mig till Hawkwind

Könshår och fittstim har varit aktuella ord i media de senaste dagarna. (DN, SVT, AB) Jag tänker inte fördjupa mig i debatten, men jag kan tycka att jämställdhetsarbetet i stort förlorar på att man fokuserar på så ytliga saker som könshår i stället för det som faktiskt är viktigt, att arbeta för att män och kvinnor har samma möjligheter att påverka sina liv och samhället. (DN)

Könshåren i media fick mig i alla fall att längta tillbaka till Malmö och Kulturbolaget (KB) där jag har sett många bra band.
På KB´s vägg hänger nämligen en affisch från 1968 med en kvinna som i all sin nakenhet ser riktigt påklädd ut! 😉
Affischen skapade debatt även 1968, men inte på grund av kvinnans nakenhet eller hennes könshår, utan på grund av pipan med röka. Affischen var framtagen inför en konstutställning men konsthallens styrelse förbjöd den med motiveringen att den var ”en oförfalskad propaganda för haschrökning”. Bråket om affischen gjorde att konsthallschefen Folke Edwards, avgick i protest och att utställningen lades ner.

Den här flummiga bilden får mig naturligtvis att tänka på flummig musik, och hur mycket flummigare än Hawkwind blir det?!
Drar man på några väl valda låtar med Hawkwind i hörlurarna och går in i musiken så inser man snart att droger inte är nödvändiga för att få sig en tripp!

Så, debatten om könshår har lett mig till en skön stund med Hawkwind, inte illa.

Revolution Means Revolutionary Consciousness

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Ett svar to “Debatten om könshår leder mig till Hawkwind”

  1. SpaderEss Says:

    Man kan hamna i sämre sällskap än hos Hawkwind. 🙂 Hade själv en liten Hawkwindvandring längs med ”Memory Lane” häromdagen.
    http://spaderess.blogspot.se/2014/01/spader-ess-nostalgitrippar-hawkwind.html


Kommentera

