Klubb Antisocial – Nya given, Låt dom hata oss och Ligisterna

2013 var ett bra konsertår för min del, och 2014 har börjat starkt! Den 3:e januari begav jag mig tillsammans med två kompisar av till The Liffey i Gamla Stan där Klubb Antisocial anordnade en spelning med tre band.

Parantes: I bloggen Punk i Sverige har Snigel-Hans också skrivit om kvällen på The Liffey och han skriver att det var ”en ganska blandad publik med både skinskallar, nitmongon, tuppkammar, hc-lirare, random snubbe och några andra.” (länk)
Jag antar att det är oss han menar när han skriver ”random snubbe”!🙂

Nåväl, först ut var Nya given från Norrköping. (YouTube) Enligt Klubb Antisocials beskrivning spelar de ”grottig streetpunk”, och det kan säkert stämma. Jag är inte så insatt i vad man kallar alla olika nyanser av musik, för mig räcker det med några huvudkategorier och det här kallar jag Punk helt enkelt. Efter ett par låtar med Nya given sa en av mina polare: ”Det här kanske inte är så nyskapande, men vad gör det när man står med ett stort leende hela tiden?!” Och så är det verkligen. Nya given blåser på för fullt med svängig punk som är svår att stå still till, och de tillför faktiskt scenen en detalj som jag aldrig sett eller hört förut; användandet av Kazoo!

Nya Given - 3 jan 2013

Nya Given – 3 jan 2013

Nästa band är Låt dom hata oss från Stockholm (Facebook, Bandcamp) och här är det Hardcore som gäller. Låt dom hata oss är verkligen min kopp te och för min del var det kvällens höjdpunkt. Men hur ska man förklara varför det här är så bra live i en liten källare i gamla stan? Jo, kanske med bandets egen text från låten Hardcoreattack:
Klånkig bas och tvåtaktshets , Skitigt ljud och billig bärs , En ljuskälla i livets svärta, Hardcorepunk i mitt hjärta!

Låt dom hata oss - 3 jan 2013

Låt dom hata oss – 3 jan 2013

Sist upp på scenen är Ligisterna (Facebook, Bandcamp) och jag måste tyvärr säga att de inte gick hem hos mig den här kvällen. Jag vet inte riktigt vad som gjorde att det inte klickade, men jag upplevde att de gav mig mindre sväng än Nya given och mindre adrenalin än Låt dom hata oss…

Ligisterna - 3 jan 2013

Ligisterna – 3 jan 2013

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

2 svar to “Klubb Antisocial – Nya given, Låt dom hata oss och Ligisterna”

  1. The Order Of Israfel och Goatess på Püssy a Go Go | School´s Out Says:

    […] första konsertkväll anordnades av Klubb Antisocial den 3:e januari (recension och bilder finns här) och helgen efter var jag tillbaka på The Liffey, men den här gången var det Püssy a Go Go som […]

  2. Årslistan 2014 – Årets konsert: Punk och Hardcore | School´s Out Says:

    […] en för ett gig på Lilla Hotellbaren i juni. Övriga nominerade är Projekt 9 på Broder Tuck, Låt dom hata oss på Liffeys, Besserbitch på Lilla Hotellbaren, Turbonegro på Putte i parken och Topper på Broder […]


Kommentera

