Robert Dahlqvist och The Butcher Hollow Band

I går såg jag The Butcher Hollow Band och Robert Dahlqvist på Debaser Slussen. The Butcher Hollow Band gjorde sin debutspelning och släpper sin första platta i höst. De beskriver sig själva som ”ett slags svenskt Tom Petty & the Heartbreakers, eller som en bra Stones-platta från 68-74”, och visst hade de ett schysst sound, men för att hålla mitt intresse uppe krävs det betydligt starkare melodier inom den här genren.

The Butcher Hollow Band

The Butcher Hollow Band – Debaser Slussen – 10 aug 2013

Robert ”Strängen” Dahlkvist är kanske mest känd som gitarrist i The Hellacopters, men jag gillar verkligen hans band Dundertåget och såg dem live på Grönan förra sommaren (länk till inlägg om den spelningen). Robban drar nu igång en egen solokarriär och i september släpps hans soloalbum. En första låt, Inte en dag, finns redan på Spotify och när jag lyssnade på den innan spelningen i går blev jag lite orolig för att hans nya stil skulle vara för… trubadur-aktig för min smak, men jag hade inte behövt oroa mig, Robban inställde sig med fullt band och ett riktigt rock-ös! Stefan Sundström dök upp som gästsångare och bandet rev av Dundertågets största hits.

Robert Dahlqvist

Robert Dahlqvist – Debaser Slussen – 10 aug 2013

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Ett svar to “Robert Dahlqvist och The Butcher Hollow Band”

  1. Årslistan 2014 – Årets konsert: Rock/Pop | School´s Out Says:

    […] om min tid. Förra året vann Amanda Palmer utmärkelsen i kamp med Mainliners, Grande Roses och Robert Dahlqvist, men på grund av det magra urvalet i år så går jag faktiskt direkt på vinnaren här… […]


Kommentera

