Alonzo & Fas 3 – Live!

Jag ligger efter med konsertrapporterna här i bloggen och hade tänkt arbeta ikapp i kronologisk ordning, men nu måste jag frångå den planen. Jag har nämligen sett Alonzo & Fas 3 live på Debaser Medis. (5 april)

Som uppmärksamma läsare noterade så blev jag i somras (länk) ”lite” uppspelt när jag upptäckte att Michael Alonzo hade plockat upp mikrofonen igen och drabbades av ångest på grund av att jag missade en konsert på Kafé 44, men nu har jag alltså äntligen fått en ny chans. Och trots de högt uppskruvade förväntningarna blev jag inte besviken!

Bandet öppnade med låten Sex noll två (Spotify) och jag tror ta mig tusan att alla i publiken sjöng med i vartenda ord hela låten igenom! Det kändes i alla fall så, och jag vet att jag gjorde det. Allsången fortsatte sedan bland annat med KSMB-låtar som Abab, Dörrterror, en känslosam Tänker på dig (YouTube) och Stockholms Negrers hits Det förlovade landet och Knark e gott. I slutet av konserten dök Esteban upp och ledde oss genom en Polsk Zchlager. Helt fantastiskt!

Det här var den största konserthändelsen för mig på bra länge. Det ligger så mycket tonårs- ångest, -glädje, -ilska, -frustration… ja, så mycket tonår (punkt) i låtarna för mig helt enkelt. Det måste vara jämförbart med att se Beatles eller Rolling Stones för vissa. Bara för exemplets skull så hade jag solklart valt Alonzo framför de banden om jag bara fick se ett av dem!

Det var dessutom inte nog med en rejäl nostalgitripp, de nya låtarna Dansa som en fjäril (Spotify) och Jag vill ha ett meningsfullt liv bådar gott inför framtiden! (CDON, Ginza)

Videos från konserten: Sex noll två, Tidens tempo, Harrisburg

Alonzo & Fas 3 - 5 april 2013

Alonzo & Fas 3 - 5 april 2013Alonzo & Fas 3 - 5 april 2013

Länkar till andra bloggar om, , , ,

3 svar to “Alonzo & Fas 3 – Live!”

  1. Gamla Pengar – recension av ”Här kommer kriget” | School´s Out Says:

    […] Gamla Pengar spelat ihop med hardcoreband, men med den här plattan i bagaget skulle Trubbel och Alonzo Fas 3 antagligen vara lämpligare sällskap… Vilka dröm matchningar, den spelningen vill jag se! […]

  2. Alonzo Fas 3 och Matriarkatet på Kafé 44 – (Anti)nationaldagspunk 1 | School´s Out Says:

    […] omöjligt att överträffa känslan från den där första gången när jag såg dem på Debaser Medis den 5 april 2013, men fantastiska är de alltid! På Kafé 44 fick jag bevittna ritualen när man fimpade ”Fas […]

  3. Besserbitch och Alonzo – live på Debaser | School´s Out Says:

    […] hemlighet direkt (tidigare inlägg). Sedan den där första magiska gången jag såg Alonzo Fas 3 live på Debaser Medis i april 2013 har jag hunnit med ytterligare fyra spelningar och i lördags såg jag alltså det […]


Kommentera

