Jack White – Blunderbuss

Jack White - BlunderbussEfter att under många år ha gjort avtryck i musikvärlden som bandmedlem har nu Jack White släppt sitt första soloalbum, Blunderbuss. Albumet är inspelat i Jack Whites egen studio i Nashville.
Jag har inte gjort skivor under mitt eget namn under en lång tid, men det här materialet känns som om det bara kan släppas under mitt namn. Alla låtar är skrivna från scratch, kompromisslöst, med mina egna färger på min egen duk” berättar White.

Och det är ingen tvekan om att det är Jack White jag lyssnar på.
Det låter White Stripes i deras lugnare stunder.

‘Blunderbuss’ betyder ‘Muskedunder’ och det är ett passande namn: det låter ålderdomligt, men kraftfullt och vackert. Det är musik som kräver lite omsorg och ett par försök för att komma igång, men lägger man ner den tiden så faller allt på plats och ger riklig utdelning! Blunderbuss är ett album där det är svårt att plocka ut favoritlåtar. Det är liksom inte läge att plocka ut ett par rökare och lägga i någon spellista. Låtarna skapar tillsammans en helhet som jag inte gärna bryter upp i beståndsdelar, men Sixteen Saltines står stadigt på egna ben, även om den inte är riktigt representativ för albumet. (Lyssna på resten på Spotify.)

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Ett svar to “Jack White – Blunderbuss”

  1. I want love to walk right up and bite me « School´s Out Says:

    […] dying on the ground Från låten Love Interruption, Jack White (Spotify) . Min recension av skivan finns här 59.275000 18.004167 GillaGillaBe the first to like this. Publicerat i Textpoesi. Etiketter Jack […]


Kommentera

