Testament – Dark Roots Of Earth

Testament - Dark Roots Of EarthJag kan inte annat än att falla in i den allmänna hyllningskören till Testaments nya album Dark Roots Of Earth. Om någon hade frågat mig vilket som var mitt favoritband inom den moderna thrashen innan det här släppet hade jag svarat Overkill eller Exodus, men nu har Testament definitivt klivit upp på prispallen!

Vad ska man säga om soundet? Om inte Metallica hade spårat ur i slutet av 80-talet hade de kanske låtit så här bra. Det låter som Metallica borde låta, och du som har lyssnat på Ride The Lightning och Master Of Puppets tills dina föräldrar hotade att slänga ut dig på gatan vet vad jag menar! (Ni andra får helt enkelt lyssna själva🙂 )

.

Men albumet är inte perfekt. Jag är inte speciellt förtjust i covers, och här får vi tampas med tre stycken: Dragon Attack av Queen (!), Animal Magnetism av Scorpions och Iron Maidens Powerslave. Samtliga låtar lyssnar jag hellre på i original och här blir fördelarna med digital musik uppenbara… Jag som envisas med CD-skivor måste nu rippa skivan och bränna om den utan dessa låtar. Jag passar då även på att lägga balladen Cold Embrace sist, för även om den inte är överflödig som coverlåtarna så thrashar jag mig hellre igenom de övriga låtarna i ett streck!

Jag säger som vanligt: lyssna ett par gånger på Spotify och överväg sedan köp i valfri butik. Själv slår jag nog till på en version som inkluderar en DVD… (CDON, Ginza)

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Ett svar to “Testament – Dark Roots Of Earth”

  1. SpaderEss Says:

    Jo, denna plattan är förvånansvärt vital. Har bara lyssnat ett par gånger ännu, men den växer.


Kommentera

