Crucified Barbara – The Midnight Chase

Crucified Barbara - The Midnight ChaseCrucified Barbara  har precis släppt sitt tredje album, The Midnight Chase, och hoppas på att signeringen med Nuclear Blast kan hjälpa dem att få ett genombrott i USA.
(About Heavy Metal)

Spontant tycker jag att The Midnight Chase är en stabil hårdrocksplatta, liksom de tidigare två, och jag är glad att man inte har mesat till sig. Men Crucified Barbara är ett sådant där band som jag gärna ser live på en klubbspelning utan att för den sakens skull direkt spela sönder skivorna här hemma… Jag såg dem live för drygt tre år sedan, och då led de lite av ett begränsat låtval, men med tre stabila plattor som bas har de goda förutsättningar att göra fantastiska live-spelningar. Jag hoppas på att få se dem någon gång i höst/vinter!

Mia Coldheart beskriver själv musiken som ”rock’n’roll with a metal bite in it” och berättar att texterna handlar om känslor som ilska, besvikelse, hämnd, kärlek, hat, avundsjuka, förnekelse, ensamhet och rädsla, men att man trots de negativa inslagen vill förmedla känslan av att man kan vända olyckan till vinst och att revansch alltid är möjligt.
Det är väl Heavy Metal i ett nötskal om något!

P.S. Medan jag skriver lyssnar jag på plattan, och jag tycker att den växer, så: lyssna ett par gånger på Spotify och överväg sedan att slå till på t ex Ginza eller CDON.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

