Savatage – Ghost In The Ruins

Savatage grundades i Florida 1979 av bröderna Jon och Criss Oliva. Bröderna han släppa åtta stycken album tillsammans innan Criss blev påkörd av ett rattfyllo och avled 1993.

Ghost In The Ruins släpptes 1995 och innehåller livematerial inspelat mellan 1987 och 1990, och vilket material sedan! När jag lyssnade igenom hela Savatages katalog för att rippa de bästa låtarna dissade jag flera av låtarna som finns med på den här skivan i sina albumversioner. De grep inte tag helt enkelt. Men när jag stoppade i den här plattan (sist under min genomlyssning) så hajade jag genast till; det är ju så här det ska låta!

Det är grym livekänsla i albumet och den här bortglömda pärlan hamnar framöver på en piedestal tillsammans med AC/DC´s If You Want Blood… och Judas Priest Live!

Skivan finns inte på Spotify, som en hel del annat smått och gott, men du kan köpa den på CDON eller Ginza.

Här kommer ett litet smakprov på Savatage. Ologiskt nog valde jag inte en låt från skivan, men jag hittade ingen bra version och den här videon är så härligt tidstypisk! 1987!

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Ett svar to “Savatage – Ghost In The Ruins”

  1. Seance Says:

    Fullkomligt strålande band som har lanserat sin skivkatalog i fina remastrade digipacks.För novisen rekommenderas Savatage
    Still the orchestra plays2CD + DVD


Kommentera

