Tre önskningar i ett

I går kväll lyssnade jag igenom tre favoritalbum som trots sina olikheter passar utmärkt ihop; en helkväll helt enkelt! Jag kom att tänka på den gamla reklamen för Kinderägg ”det är ju tre önskningar i ett!” och bestämde mig för att göra någonting av det; kanske blir det rent av en serie i bloggen…
Dagens Kinderägg består av:

The Jesus And Mary Chain: Stoned & Dethroned från1994 (Spotify)

The Jesus And Mary Chains alla album är bra, men det är bandets femte skiva jag oftast plockar fram; trots att det är den lugnaste… (Kanske för att jag har färre skivor i den kategorin…) Skivan är fylld av härliga rocklåtar i ett makligt tempo. Den till synes oändliga landsvägen på albumets omslag är faktiskt riktigt talande; man hittar en jämn och behaglig hastighet, lutar sig tillbaka och njuter av resan.

Crash Test Dummies: God Shuffled His Feet från 1993 (Spotify)

Jag brukar hoppa över den sönderspelade låten Mmm Mmm Mmm Mmm när jag lyssnar på den här skivan. I övrigt består den av idel svängiga låtar med fyndiga texter som alltid lyfter humöret. Favoritrader: ”Running into you like this without warning, Is like catching a sniff of tequila in the morning” (I Think I´ll Disappear now).
.

Pulp: Different Class från 1995 (Spotify)

Det här är verkligen en skiva av en annan klass än de flesta andra Britpop skivor från mitten av 90-talet; den känns alltid aktuell och modern (nåja…). Skaka dina lurviga till Common People och Disco 2000 eller låt dig svepas med av den personliga favoriten I Spy där känslan byggs upp så långsamt och skickligt.
.

Eftersom ett Kinderägg måste innehålla en överraskning kommer här en bonus; Benjamin Darvill från Crash Test Dummies uppträder numera solo under namnet Son Of Dave (Spotify). Tillsammans med kanske 30-40 andra peroner hade jag förmånen att se honom och hans beatbox live i ett litet tält på Arvikafestivalen för ca 10 år sedan och det är en av mina mest minnesvärda musikstunder i livet. Helt genialt i sin enkelhet!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentera

