Thåström live 2010

I går var vi i Köpenhamn och såg Thåström och jag kan inte komma på någon svensk rockartist som är hetare just nu. Imponerande efter över 30 år i branschen! Både estetiken och soundet är i huvudsak kallt, metalliskt och tungt och därför tycker jag att några fler låtar från den underskattade plattan ”Xplodera mig 2000” (Spotify) hade passat bra, men med den låtskatten innanför västen saknar man ju alltid något!

Min vän Mats sa precis, ”hela hans kroppsspråk skriker ju gammal heroinist”, men när man står framför scenen är det tydligt att mannen fullkomligt vibrerar av energi som behöver släppas lös; han viftar, vankar fram och tillbaka, fräser, skriker… Han lever sig fullständigt in i musiken. Här finns inga inövade danssteg, bara energi. Lysande!

Sen har vi ju förstås alla de där lugna låtarna, med melodier att dö för, där Thåströms stämma går rätt in i bröstkorgen. Lyssna på samtalet i publiken, 2.13 in i Keops Pyramid: ”kärlek… det är kärlek!” Det går inte att uttrycka saken bättre!

Jag ska inte glömma förbandet! Det här var tredje gången jag såg Johnossi (Spotify) och de är alltid bra, men det är något som saknas… De två personerna gör fantastisk musik, men på scenen blir det lite tunnt…

Tidigare inlägg om Thåström här, här, här och här

Andra bloggar om: , , , , ,

Publicerat i Rock. Etiketter: , , , . 4 Comments »

4 svar to “Thåström live 2010”

  1. metabolism Says:

    Thåström har ju alltid haft det där rörelsemönstret! Det är hans grej! Hälsa vännen Mats det! Och den där handen upp i luften … som en … domptör. Eller messias.

    Johnossi stela? Nej, det tyckte jag inte! Engelbert studsade bra och ljusshowen gjorde ju sitt! Fast du skrev visst tunt, du kanske menar ljudmässigt.

    Keops pyramid var oväntat, men en glad överraskning. Men arret i Alla vill himlen, det gillade jag inte, även om annat var riktigt, riktigt bra.

    Det finns bara en som Thåström, han är verkligen alldeles speciell! Själv tycker jag att det egentligen inte finns NÅGON röst som kommer i närheten av hans – den är ren känsla!

    /Janis

    • Christermagister Says:

      Nja, jag har nog egentligen ingenting att klaga på rent ljudmässigt när det gäller Johnossi, det är mer visuellt. Jag blir lite uttråkad. Antingen behöver man en bättre backdrop, med rörliga bilder, eller så får Engelbert jobba på scenkarisman. Jag har även sett White Stripes tre gånger, och de blir aldrig tråkiga; man släpper inte gärna Jack med blicken.

  2. MarySaintMary Says:

    Yay. Ännu en man som hyllar Thåström. Precis vad världen behöver! (Feel the irony.)

    Visst är han bra, Det är ni som är dom konstiga…-skivan är fantastisk, men jag tycker han är ojämn och sjukt överskattad.

    • Christermagister Says:

      Det är nog ungefär vad jag hade sagt innan sommaren också. Jag hade räknat bort honom som en åldrad föredetting som ibland lyckades klämma till med en låt av den gamla goda sorten, men han golvade mig totalt under en spelning i somras.


Kommentera

