Avatar

Avatar utnämndes i går kväll till bästa film Golden Globe galan, samtidigt som jag satt i en salong i Malmö och såg den.

Jag tycker att det var en bra film, fyra av fem pingviner.
Handlingen var ganska banal och spänningen infann sig inte riktigt på grund av att det var uppenbart vad som skulle hända, men miljön och specialeffekterna vägde upp de nackdelarna.

I går skrev jag att 2.41 h film på bio är alldeles för långt, och det håller jag fast vid. Trots att jag inte fick panik och bara satt och önskade att filmen skulle ta slut (vilket jag gjorde under ”Män som hatar kvinnor” och ”Flickan som lekte med elden” trots att de var kortare) så tycker jag att 2 timmar är någon slags smärtgräns för att se film på bio. Visst är bioformatet bättre för storslagna filmer, men hemma i soffan är friheten så mycket större.
Det ska mycket till innan jag ser en så lång film på bio igen.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Publicerat i 1970-tal, Rock. Etiketter: , , , , . 5 Comments »

5 svar to “Avatar”

  1. Janne Says:

    En i dina ögon rätt dålig film får ändå det näst högsta betyget eftersom den var så spektakulär…

    Även om jag själv också är skyldig till liknande övergrepp på den goda smaken (dock inte i fallet Avatar) så ser jag det som en oroväckande tendens inom filmvärlden. (Jag slår nu ut med armarna, himlar med ögonen och utbrister ”Var är världen på väg!?”)

    När uppenbart dåliga (och möjligtvis plagierande) filmer utses till bästa film enbart på sina tekniska meriter, säger det något oerhört och viktigt. Men jag vågar inte riktigt fullfölja mina misstankar om exakt vad det är det säger.

    • Christermagister Says:

      🙂 Ja, det verkar ju lite knäppt…

      Jag försvarar mig med att jag för det första inte är något filmfreak, och för det andra inte hade några förväntningar på att filmen skulle ha något vidare innehåll (det har jag sällan på amerikanska filmer överhuvudtaget, och aldrig på ”storfilmer”). Jag bedömer den helt enkelt efter det tillfälliga underhållningsvärdet, och med den utgångspunkten är den värd 4 pingviner.

      • Janne Says:

        Bra (för)svar!😉 Det var absolut en hisnande upplevelse medan den varade, och ur den aspekten är den absolut värd ett högt betyg, även från mig.

        Problematiken för mig uppstår när jag kliver ur biosalongen och frågar mig ”vad var det jag såg?” – då blr det lite knepigare. Och svårare att tycka det var en bra film.

      • Christermagister Says:

        Det är väl med film som med tryckta bokstäver på papper… Det finns allt från serietidningar och porrnoveller till skönlitteratur, facklitteratur och filosofiska verk, och alla har sin egen charm och kan tillföra någonting till våra liv. På olika sätt.

  2. Avatar – världshistoriens mest överskattade film? « www.SimonsBlogg.se Says:

    […] Avatar har blivit en så älskad film kan man fråga sig. Någon säger att det är för att det inte finns någon annan film som […]


Kommentera

