Heaven and Hell för Ronnie James Dio

Veckans tema i MusikFoto är ”Himmel och/eller helvete”.

Trots att jag inser att jag inte kommer att tillföra mina kamrater inom utmaningen någonting i musikalisk väg så vill jag bidra med låten ”Heaven and Hell” med gruppen ”Heaven & Hell” (ursprungligen Black Sabbath). Sångaren Ronnie James Dio har verkligen haft ett år av himmel och helvete… Han återförenades med sina kamrater från tiden i Black Sabbath och gjorde succé med bandet Heaven & Hell, men tidigare i veckan fick vi veta att han har tvingats ställa in sin Europa-turné på grund av att han har drabbats av magcancer.

(Min recension av Heaven & Hells album finns här, och mer om Dio och cancern finns här.)

I videon från i somras ser vi den 67 år gamla Ronnie James Dio tillsammans med de övriga legenderna Tony Iommi, Geezer Butler och Vinny Appice.

Jag funderade på att välja en bild av några gravstenar som är typiska för bildspråket som hör samman med Black Sabbath och Heaven & Hell, eller en vacker himmel för att symbolisera förhoppningen om att Ronnie James blir bättre, men det kändes olämpligt… Jag valde i stället en bild av Malmös nya karusell som får symbolisera livets upp- och nedgångar.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

9 svar to “Heaven and Hell för Ronnie James Dio”

  1. Syster Eva Says:

    Jag satt och gungade med under tiden jag lyssnade på din video! Detta trots att jag egentligen inte gillar denna typ av musik … men vilken maffig röst denna ”gamla gubbe” har!

    Din bild passar bra in på veckans tema!!! Åker förbi där varje dag på väg till UMAS … har dock inte vågat sätta mig i någon vagn (höjdrädd)!

    /Eva

    Trist det där med cancern!

  2. tallrotsmarie Says:

    ja livet har sina upp och nedgångar…
    magcancer låter inte bra.

    lyssnar inte så mycket på den musiken

  3. Rajson Says:

    När jag lyssnar och kikar på videon kommer jag att tänka på vilket skönt sett musiken kan sammanföra alla åldrar. Här finns allt från tonåringar till pankissarna som kunde vara deras far och morföräldrar.
    Det finns inte så mycket annat som kan förena dom på samma sätt utan att man behöver tycka lika förövrigt!
    Det skulle vara en golfrunda!
    Anyggt foto på något som jag missat hittills.
    Ha det gott!

  4. EnviroSheila Says:

    Perfekt val! Det här var den första låten som ploppade upp i mitt huvud när jag såg veckans tema och jag hade faktiskt mina aningar om att du skulle ta den istället 😉

    Dio i all ära men Ozzys röst står högre i kurs hos mig!

  5. Pialotta Says:

    Heaven and hell, en låt jag först tänkte på men då med Black Sabbath .. en låt som jag verkligen har minnen av:-), men denna är helt i min smak oxså:-)

  6. Maria Berg Says:

    Passande att de hette så – skall lyssna på den och sedan var det väldigt tankvärt det du skrev och symboliserade livets upp och ner livet himel och helvete. MB

  7. lairama Says:

    En superbild!!! Var står den någonstans? Måste vara riktigt ny…
    Låten är en höjdare 🙂


Kommentera

