Kiss-biljetter

Kiss-biljetter redan ute på nätetRedan nu går flera biljettsajter ut och lovar förhandsbokning på biljetter till Kiss konserter i sommar– till höga priser. (AB) Dessutom krockar bandets spelning i Stockholm med sista dagen av Sweden rock (AB), vilket antagligen leder till att spelningen i Malmö kommer att vara ett alternativ för alla festivalbesökare. (AB)

Slutsats: chanserna att få tag på en biljett till ett rimligt pris känns små och min tidigare fundering på om det är värt att gå ganska meningslös…

Artisternas ersättning från Spotify har diskuterats i veckan (Expressen 1, Expressen 2) och jag funderar på ett system som skulle kunna gynna betalande fans i tilldelningen av konsertbiljetter. Skulle man kunna tänka sig att en viss del av biljetterna gick till personer som har köpt bandets platta, eller betalat för nedladdning, på något sätt? De som bara bidrar med ett par öre via Spotify får vänta…

Uppdatering: De kräver lag mot ”biljettfusk”, 1, 2

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Publicerat i Uncategorized. Etiketter: , , , . 12 Comments »

12 svar to “Kiss-biljetter”

  1. MarySaintMary Says:

    Men, hur tänker du nu? Att de som redan har dåligt med pengar (=inte har råd att köpa skivor) ska bli de som får köpa dyra biljetter i andrahand?

    • christermagister Says:

      När du säger det på det sättet så låter det ju inte så bra… 😉

      Jag tänker mig väl snarast att det är både rättvist och positivt för bandet i längden om de trogna fansen lyckas få tag på biljetter. Ungefär som att man får vissa fördelar som prenumerant av en tidning eller medlem i t ex H&M…

      Om vi vänder på resonemanget så är det ju inte så schysst att de som lagt ner pengarna på skivor eller nedladdningar inte längre har råd med biljetter…

      • MarySaintMary Says:

        Fast då blir det ju svårare för dem att få nya fans. Jag vet flertalet gånger jag varit på konsert och blivit frälst av band jag tidigare inte varit så intresserad av (händer väl visserligen främst på festivaler, men iallafall).

        Men framför allt tycker jag inte man ska lägga en moralisk aspekt i Spotify-användning. Det är lagligt OCH det ger ersättning (om än liten, men jämfört med radio är den ju större om man ser till antalet lyssnare, som jag såg en uträkning på nånstans). Jag äger faktiskt inte Green Days senaste album(!). Jag kan lyssna på det i Spotify och jag vet att om jag skulle köpa skivan skulle den bara stå i hyllan iallafall (för att det är enklare att lyssna genom datorn).

      • christermagister Says:

        Jo, grundproblemet i det här med biljetter är väl egentligen att vi inte tycks ha tillräckligt stora arenor för populära band. Man kan ju tycka att problemet inte skulle behöva dyka upp…

        När det gäller Spotify lägger jag ingen moralisk aspekt på användandet som det ser ut i dag, men tycker att artisterna borde kunna fixa bättre avtal. Som vi diskuterat tidigare så tror jag att vi som konsumenter gynnas av att pengar går direkt till artisten. Jag tror inte att de kollektiva lösningarna är så bra…

        Det är ju en konstig situation just nu… Om vi tar Kiss som exempel så behöver jag inte köpa deras nya skiva eftersom den finns på Spotify, vilket de bara får kaffepengar för, och jag kommer antagligen inte att få tag på någon konsertbiljett. Summan av kardemumman är ju att de inte får in några pengar alls från mig… I stort sett är det inte ens någon som uppmärksammar att jag tycker att de gjort någonting bra, säg bättre än Lady Ga-Ga… Det gynnar ju inte mig som konsument eftersom det då finns en risk att någon får för sig att man kan skippa vissa band inom de kollektiva lösningarna…

        Jag skulle kunna tänka mig att Spotify (eller liknande) la upp vissa delar av en artists produktion, och sedan får jag betala extra för att ”låsa upp” resten… Pengar till bandet gör att de kan fortsätta på en väg som jag uppskattar… Utan att bli beroende av reklampengar eller att radioanpassa sig alltför mycket.

  2. MarySaintMary Says:

    Jag tror inte du behöver vara orolig över Kiss, de har ju själva sagt att de bara gör det för pengarna, skulle de inte tjäna något skulle de lägga ner. Därav den sparsamma skivutgivningen på sista tiden. Men om du VILL sponsra dem så kan du ju köpa skivan, det är ju upp till dig, och köpa en T-shirt eller nåt kanske. Och uppmärksammar dem gör du ju här på bloggen.

    Håller med om att de borde fixa bättre avtal med skivbolagen, eller hellre, avskaffa bolagen helt (om det är praktiskt möjligt).

    • christermagister Says:

      🙂 Nä, jag oroar mig inte för Kiss direkt, de var bara ett exempel för att hålla mig till inläggets rubrik. Det är ju värre för band som inte har slagit igenom stort ännu. Och det där med att några köper skivor och andra ingenting håller nog inte i längden, då tycker jag att det är bättre att alla betalar 10Kr än att några få betalar 189Kr… Jag tycker att artister i huvudsak ska kunna försörja sig på försäljning av musiken, det garanterar att det är kvaliteten på den som står i fokus, inte att trycka snygga t-shirts.

      Och bolagen har nog spelat ut sin roll. Ett band kan ju behöva en promotor och några andra sidofigurer, men i dagens läge kan de ju köpa in de tjänsterna vartefter populariteten stiger och behovet uppkommer.

  3. systersmisk Says:

    Om man ser det som ett coverband vilket det nästan är numera så är det galet dyrt. Hade tänkt ta med min son men nu var det 13-årsgräns såg jag. Tråkigt.

  4. Gene Simmons Says:

    Det finns ju fortfarande biljetter att beställa på nätet eller i en fysisk biljettshop?

    • ChristerMagister Says:

      Jo, men eftersom både försäljarna som lovar förhandsbokning och de som säljer andrahandsbiljetter i stor skala har bättre möjligheter att få tag på biljetter så innebär det stora svårigheter för oss ”vanliga” biljettköpare.

      Dessutom var det de ”vanliga” biljetterna som kostade 800 spänn, så jag försökte inte ens.

    • Janne Says:

      Har inte du några biljetter att bjuda på, Gene? 😉

  5. Billy Says:

    Tipsar om ett stort utbud Kiss biljetter till salu på Ticket2.com om någon är intresserad: http://www.ticket2.com/sv/konsertbiljetter/kiss/index.html


Kommentera

