Kärleken biter, men inte i Idol 2009

För två veckor sedan skrev jag om att Idol 2009 hade ett tema med Världens bästa låtar. I kväll kunde man tro att temat var Världens sämsta låtar. Jag brukar utse ”Världens bästa låt” i bloggen (se kategorier i högerkant) och utgångspunkten är då att det inte går att hitta EN låt som är världens bästa, alltid. Det finns många världens bästa låtar… När det gäller de sämsta låtarna är teorin densamma… (Med skillnaden att I Will Always Love You med Whitney Huston är den absolut sämsta låten någonsin, för alltid.) Men OK, i Idol 2009 hade man lyckats pricka in två av världens näst sämsta låtar i kärlekstemat; To be with you av Mr. Big och Always med Bon Jovi. Två riktigt fruktansvärda låtar som får det att krypa i skinnet!

Rezas två låtar kanske inte tillhör världens sämsta, men hon framförde dem så tråkigt att det hade varit mer spännande att titta på färg som torkar (nyansen på den torra färgen kan ju ibland överraska).
Helt rätt att hon åkte ut. (Expressen, Sydsvenskan, Aftonbladet, DN)

Av låtarna som spelades i kväll tycker jag bara att Sweet Dreams med Eurythmics och Your Song med Elton John är bra, men idolerna hade ingenting att tillföra. En riktig skitomgång helt enkelt och jag rensar öronen med Love Bites. Jag stog i publiken och såg den här låten framföras av Judas Priest 1986 och jag vill lova att basen kändes i bröstet, precis som kärleken. Love Bites är helt klart en av världens bästa låtar!

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

4 svar to “Kärleken biter, men inte i Idol 2009”

  1. Ida/RocknLola Says:

    Jag håller med om Love bites. Hur bra som helst! Såg dock Judas Priest först år 2008 och då var Rob inte fullt så pigg och cool som i Youtube-klippet.
    Håller dock inte med om Always. Jag var 14 år när låten kom och en kärlekskrank fjortis kan inte annat än älska den låten..

  2. MarySaintMary Says:

    Men…men…men… TIME OF YOUR LIFE!!! Den skulle jag, på riktigt, klassa som en av världens bästa låtar. Sen är det väl kanske inte en klockren kärlekslåt…

    • christermagister Says:

      Som sagt, ditt favoritband har inte riktigt fastnat hos mig… (Jag har försökt igen efter vår senaste diskussion). Men visst är låten bra med Green Day. Jag fick lov att lyssna på originalet nu och kolla vem som sjöng den i går, jag lade inte ens märke till den under programmet. Mariette susar överhuvudtaget obemärkt förbi mig…


Kommentera

