Backyard Babies tar paus

I 20 år har killarna i Backyard Babies levt rockmyten, men nu är det dags för en paus – på obestämd tid. (AB)

Backyard Babies platta Total 13 (Spotify) är så grymt jäkla bra att jag med åren har köpt bandets alla skivor. Tyvärr har jag alltid blivit besviken. Mer eller mindre. Jag tycker att man kan säga samma sak om Backyard Babies som majoriteten sa om Mustasch när vi diskuterade dem; när de är bra så är de förbannat bra, men tyvärr är materialet väldigt ojämnt och dessutom lite…enformigt? Kanske inte rätt ord, men jag tycker att de flesta Backyard Babies låtar är som bäst när man lyssnar på en eller två i taget, inte på en hel platta (förutom Total 13 då).

Jag vet inte riktigt om man ska vara ledsen för att en trogen rock and roll-maskin har tystnat, eller med glädje se fram emot vad medlemmarna kommer att hitta på nu. Vad tycker du?

Länkar till andra bloggar om:, , ,

8 svar to “Backyard Babies tar paus”

  1. MarySaintMary Says:

    Tycker det var på tiden att de lade ner🙂

    Total 13 är riktigt bra men jag håller nog ändå Diesel & Power högre. (Bara för att vara lite jag-är-så-jävla-true-så-jag-gillar-bara-bands-första-skivor-klyschig.) Fast min absoluta favoritlåt med dem är nog Babylon.

    • christermagister Says:

      Det är chockerande ofta som den första plattan faktiskt är den bästa!🙂 I det här fallet tror jag att minnen har mycket med saken att göra… Jag har helt enkelt festat mer till Total 13…

  2. Michaela Says:

    Jag tycker att sättet de gick ut med på att de ska ta en paus är förjävlig. De har ju inte skrivit det på sin hemsida. Det är endast Nicke som gått ut i media och pratat. Vilket jag anser är helt galet. Hade vart schysstare om hela bandet gjorde det. Och att de lämnar oss med tre spelningar i sverige är inte heller okej. Jag hade tyckt allt var okej om de gick ut allesammans då hadejag inte reagerat så hårt.

    Alla band behöver en paus ddå och då, men på obestämd tid gillar jag inte. Jag har följt dem i 8 års tid, sett nästan varenda sverige spelning sedan jag var 13 år. Så jag tycker det e lite trist.

    Och jag tycker att de blivit bättre med åren. Jösses vad mkt tyckande det blev.

    • Christer Says:

      Mycket tyckande är bara trevligt!🙂

      Du har rätt i att det kunde ha skötts snyggare mot fansen, kanske blev bara Nicke lite ivrig i ett samtal med en journalist?

      Att säga ”på obestämd framtid” är antagligen bara för att gardera sig för en come-back eller festivalspelningar så småningom, så det får du nog vara glad för!

  3. Jenny Says:

    Ska de inte bli lärare hela bunten? Idrott- och musik kan jag tänka mig, eller syslöjd, YES!
    Med hänvisning till en annan diskussion på en annan blogg. Eller ska vi missgynna dem på grund av kön?😉

  4. Marcus Lundin Says:

    Tycker det är synd som fan dom har varit mitt favoritband sedan jag var elva år.
    Men man kan ju hoppas på att dom kommer tillbaka och att dom bara måste vila sig lite grann.

  5. Janne Says:

    Du gör en bra jämförelse med Mustasch. Hitsen är bra och har ett bra sväng, men det blir lätt enformigt i längden (det sistnämnda gäller dock kanske inte Mustasch lika mycket)…

    Deras eventuella paus berör mig inte alls.


Kommentera

