Mustasch

Mustasch

Klicka för Spotify

Mustasch har bytt ut två medlemmar och spelat in en platta under tidspress. Tack vare ett par riktiga rökare och Ralf Gyllenhammars härliga rockpipa klarar de sig undan ett magplask. Men det är på gränsen.

Mustasch spelar säkert och får ut en ny skiva på marknaden, trots att det känns som att bara halva plattan är klar. Ja, hade den tagit slut efter sjätte låten hade jag varit nöjd! Plattans andra halva är antingen pinsam (fiol till bredbent lagerarbetarhårdrock?!) eller utfyllnad. Så här vinner man inga nya fans! Antagligen tappar man inte de gamla heller, men nästa platta måste ha fler toppar och vara jämnare än så här. Annars kastar jag bort alla skivor utom RatSafari och katagoriserar Mustasch som föredettingar som jag gärna ser live på en ”best of-turné”, men inte när de promotar en ny skiva.

Kanske är det som Ralf sjunger i den bästa låten, ”I´m living my dream, the audience is listening”, men han har inte råd att slarva en gång till om det ska fortsätta. För att muntra upp mig lyssnar jag på Down In Black, låten som fick mig att tända till på bandet för många år sedan, och 6.36 från albumet RatSafari.

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Publicerat i Hårdrock. Etiketter: , , . 7 Comments »

7 svar to “Mustasch”

  1. Janne Says:

    Just ”Down in black” tänkte jag precis utse till världens bästa låt – och så kommer du och skriver om Mustasch samma kväll. Fräckt! 😉

    Jag har faktiskt bara lyssnat ordentligt på två plattor och håller nog ”Above all” som favoritalbum (den andra jag har i hyllan är ”Ratsafari”).

    Blir faktiskt inte riktigt klok på dem. När de är bra är de gudomligt bra och man kan generellt sett hitta ett par urstarka spår på varje skiva. ”Dowin in black” och ”I hunt alone” från ”Above all” är närapå rockhistora, så jäkla bra de är! Men alldeles för ofta känns det lite… ofokuserat? Jag vet inte vad det är, egentligen, men jag orkar sällan lyssna klart på någon av de två plattor jag har och ”smyglyssningar” på några av de andra plattorna har haft samma effekt. Jag tröttnar efter några låtar.

    Jag får väl ta och nöta dem på Spotify ett tag framöver, så får vi se hur det känns…

    • christermagister Says:

      RatSafari är det enda albumet jag kör från början till slut, annars är det mer ett ”en låt i taget”-band, det har du rätt i. Det var länge sedan jag såg dem live, men de var riktigt bra trots att de bara hade släppt sitt första album. Nu när de har fler låtar att välja bland borde de vara fantastiska!

  2. el tedro diablo Says:

    Ett typiskt ”upphypat” svenssonhårdrockband, lite lagom sådär…
    Nej, det blir verkligen Down in black, helt utan pardon!

  3. Lenny Says:

    Kul att se att vi har samma tankar om den här skivan. Den börjar bra, men som sagt, andra halvan är katastrofalt tråkig, alternativ pinsam.
    Det är synd, för Mustasch är riktigt jäkla bra i sina bästa stunder.

    Jag såg dem live för ett par veckor sedan, och den spelningen var allt det som jag saknade när jag var och såg t.ex. Motörhead för två år sedan: perfekt ljud, grymt tryck, bra publik etc. En toppenspelning helt enkelt.
    Att de även stannade kvar efteråt för att skriva autografer gjorde inte kvällen sämre.

  4. GweiLo Says:

    Gillar båda låtarna skarpt! Kan tänka mig att de är grymma live. Hade önskat att de tog sig på lite mindre alvar i sina videos bara. 🙂

  5. Backyard Babies tar paus « School´s Out Says:

    […] mindre. Jag tycker att man kan säga samma sak om Backyard Babies som majoriteten sa om Mustasch när vi diskuterade dem; när de är bra så är de förbannat bra, men tyvärr är materialet väldigt ojämnt och […]


Kommentera

