Att döma efter omslag – Satyricon vs The Dwarves

Förra veckan när jag skrev om Satyricon tänkte jag på vilket vackert och passande bildspråk de använder sig av. Det är kargt och hotfullt men samtidigt vackert och lockande, precis som deras musik. Många anser ju att skivomslagskonsten dog när CD-skivorna slog igenom, och visst har storleken betydelse i det här fallet, men samtidigt har kanske det sammanslagna bildspråket blivit ännu viktigare än tidigare? Nu ska det ju utformas hemsidor, MySpace och presentationer på olika sidor som allt är en del av bandets image och inte alls att förringa.

Bildspråket ska både locka oss att ta en närmare titt på ett band och fungera som en del av vår identitet om vi är hardcore fans. Jag tycker att det är viktigt att man ser ungefär vilket sorts band man har att göra med. Att Satyricon spelar Black Metal är liksom ingen överraskning efter en titt på deras skivor (det kunde ha varit Goth också), men att The Dwarves spelar Punk var oväntat. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Något slags försök till ondsint Metal av ett gäng fjuniga gossar… Jag tycker bara att bilden ger ett töntigt intryck; inte en skiva man skulle vilja bli sedd med direkt!

Satyricon vinner på KO!
Klicka på bilderna så zappas du till youTube för ett smakprov.

Satyricon Ep.The Dwarves

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

4 svar to “Att döma efter omslag – Satyricon vs The Dwarves”

  1. el tedro diablo Says:

    Dwarfes vinner med ett direkt dödande slag. Dwarfes har både humor och finnes. Satyricon saknar allt…

    • christermagister Says:

      Oj, oj! Här var smaken olika! kul!🙂
      Jag ser ett försök till humor, men total avsaknad av finess.
      Men jag har i ärlighetens namn inte sett speciellt mycket mer av The Dwarves. De låtar jag lyssnade på var dock riktigt bra, men jag tyckte inte att de passade ihop med bilden. Jag trodde att de skulle låta mer som… ”De lyckliga kompisarna” kanske…


Kommentera

