Iggy Pop – En levande legend

Iggy Pop har blivit utsedd till ”Living Legend” av musiktidningen Classic Rock Magazine (Expressen) och jag kan bara hålla med. Iggy Pop är en levande legend. Idoldyrkan är egentligen inte min grej, men Iggy finns på mitt altare! Punkens gudfader är den råa kraften personifierad!

Raw Power från albumet med samma namn (1973) är definitivt en av världens bästa låtar!
(Se kategorierna i högerkant för fler)

Mer: Iggy and the Stooges gör comeback (AB) (SvD) (HD),
Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

6 svar to “Iggy Pop – En levande legend”

  1. Jocke Says:

    Absolut, det är inte mer än rätt.
    Hoppas nu man får möjlighet att se Stooges på kommande turnén, det hade ju varit guld.

  2. Janne Says:

    Jag måste erkänna att Iggy tillhör gruppen av legendarer som jag aldrig förstått mig på. Förutom intensiteten som förekom i Stooges liveframträdanden (har en ganska spännande upptagning från nån festival runt 71 på DVD) så finns det inte mycket mer som får mig att gå igång. Låtarna är trista(!) och Iggy själv sjunger så oinspirerat(!).

    Nej, du. Här krävs att du övertygar mig… 😉

    • christermagister Says:

      🙂 Det blir nog inte lätt med den inställningen! De tidiga Stoogeslåtarna och Iggys punkigare sida är väl det jag gillar bäst också, men han har ju gjort så mycket! Och så olika grejer!

      Rena poplåtar

      konstiga funkiga saker

      och lugna ballader

      Jag gillar allt och får väl fortsätta min kampanj med ihärdighetsmetoden… 😉

      • Janne Says:

        En eloge kanske karln ska ha för att han vågar kasta sig så friskt mellan genrer. Annars har jag kört Spotify-metoden under dagen och kunnat konstatera att Stooges i alla fall fungerar för mig… 🙂

      • Lenny Says:

        Pop, funk, ballader, och nu senast blev det visst fransk jazz också (Préliminaires). Kul grej förvisso, men jag föredrar också min Iggy i sitt rätta element.

      • christermagister Says:

        🙂 Jag lyssnade på den franska jazzen senast i dag. Jag tycker t o m den är bra, men som sagt, punkrocken passar honom bäst.


Kommentera

