The Death Of Rock & Roll?

I Aftonbladet kan vi läsa vilka artister som tjänar mest pengar på sitt turnerande. Kenny Chesney (?) toppar listan och sedan följer namn som Elton John, Billy Joel, Jonas Brothers (?), Paul McCartney och Dave Matthews Band.
….Fildelningens intåg på scenen har inneburit att pengarna numera inte finns att hämta inom försäljningen av själva musiken, utan inom reklambranschen, kringförsäljning och turnerande. Tiden när man kunde trycka upp en skiva i 10 000 exemplar och finansiera sitt nästa verk med försäljningen av dessa är förbi.
….Vad innebär det för oss konsumenter av lite smalare musik?

Jag är rädd att det innebär att den generella utvecklingen kommer att gå mot mer ”radiovänlig” musik. Artisterna har alltid varit beroende av att bli spelade i media för att slå igenom stort, men inte i samma utsträckning som i dag. Jag är också rädd för att det ökade reklamberoendet kommer att visa sig i texterna. Hur kommer det att gå för en artist som inte är så politiskt korrekt och därmed bojkottas av t ex Coca-Cola? Tänk på hur det ser ut i USA med censurerade texter… Att artisterna blir mer beroende av livespelningar låter ju först toppen, men vid närmare eftertanke börjar man fundera på hur ofta ett litet land som Sverige kommer att få besök. Och hur ofta de eventuella besöken kommer att läggas utanför Stockholm. Tidigare kunde banden se en spelning på en mindre ort (eller i ett litet land) som en reklamkampanj; det fanns en stor chans att de ökade skivförsäljningen. Men det gäller ju inte längre.
….
Därför är jag av princip emot nedladdning av upphovsrättsskyddad musik och tror att de lösningar som bygger på att vi konsumenter betalar för själva musiken är bäst för vår egen skull.
….I låten ”I´m in The Band” från The Hellacopters platta Rock&Roll Is Dead sjunger man ”I´ve got obligations to my screaming female fans, because I’m in the band”. Visst finns det fler anledningar att spela i ett band än pengarna, men för att vi ska få njuta av band som håller på längre än ett par år tror jag att vi måste börja betala för musiken igen.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Annonser

10 svar to “The Death Of Rock & Roll?”

  1. JET Says:

    Folk betalar redan och det ofta till just smalare band. IQ, 25-årigt symfonirocksband, har sålt mer av sin senaste skiva på ett halvår än av något deras tidigare sex-sju alster dragit in under sina respektive livslängder.

    Bäst säljande skivan på Amazon 2008? Nine Inch Nails senaste, som fanns att tillgå gratis på nätet med deras tillåtelse.

    Jag ser inga som helst tecken på att din oro skulle vara baserad på vad som faktiskt håller på att ske i branschen; att de stora bolagen tappar greppet och att små och mer nischade artister blomstrar via direktkontakt med sina fans. Har du några som helst bevis för att det konsumeras mer radiovänlig musik nu än förr? Det är trots allt så att alla smala musiknischer går bätttre nu än jämfört med för tio eller tjugo år sedan.

    Det finns massvis med sätt för en artist med ett par tusen fans att tjäna ett gott levebröd (att spela live passar inte alla). Den som inte kan dra ihop ett par tusen fans bland de miljarder människor som nätet når får finna sig i att hobbylira, precis som 99,9%av alla band i världshistorien gjort.

    Visst, färre artister kommer att slå igenom stort och vara generationddefinierande och det blir nog knepigare att fylla en arena när Springsteen, Stones och U2 äntligen går i pension, men är det verkligen ett problem?

    Att folk får välja själva snarare än finna sig i vad media prackar på dem skapar en balkanisering av konsten, men en som främjar egensinniga och personliga artister över de könlösa massproducerade våpen. Alla tecken tyder på det och alla undersökningar visar ungefär samma sak; de små artisterna tjänar på att det är lätt att få tillgång till deras verk och större artister förlorar en skärv. Än en gång är frågan om det är ett problem alls.

    ”FIldelningens faror” är en skendebatt, i alla fall om det inte är de stora multinationella skivbolagen man månar om (deras marknadsandelar sjunker stadigt, det är helt sant). Men för artister och fans generellt är det faktiskt ingen som helst fara – det görs ochsläpps mer musik nu än under någon annan period i världshistorien.

    De artister som inte hängt med tiden och bara hoppas på att leva på att sälja vanliga cd-skivor i butik, inte gör nånting utöver det och sen klagar på att det går sämre än för tio år sedan får faktiskt skylla sig själva.

  2. christermagister Says:

    Ja, det är skönt att det finns flera sätt att se på det här!

    Att artister ”blomstrar via direktkontakt med sina fans” och att låtar och skivor faktiskt säljs över nätet är ju jättebra! Jag har inte kommit så långt som att köpa nedladdningar själv och har väl svårt att se den biten. (Jag vill ha en ”riktig” skiva i bokhyllan i stället för en fil på datorn, så gammalmodig är jag! 🙂 ) Men det är ju fortfarande lösningar som ligger i linje med vad jag tänker mig, att vi betalar direkt till artisten. Hur ser du på de kollektiva lösningarna, som abonnemang på t ex Spotify? Finns det ingen risk att artisterna blir styrda av reklamplatsköparna på sådana sajter?

    Och hur ser du på det här med att det är risk att de stora banden bara spelar på stora orter och i stora länder?

    Den enda fördelen jag kan se med skivbolagens ställning är ju att de har resurser att ”skapa” eller satsa på nya band. Men de nya artisterna får väl gå och be om banklån i framtiden kanske…

  3. MarySaintMary Says:

    Jag håller med Jet på många punkter. Jag tror också att det är lättare för smala, nischade band att hitta sin publik nu när internet finns. Fler kommer bli undergroundkända och färre kommer bli arenarockare för folk nuförtiden kan mycket lättare hitta precis vad de är intresserade av istället för att bara köpa radions utbud och de artister de stora skivbolagen väljer att satsa på.

    Du har rätt när det gäller reklam förstås, mycket mer kommer att finansieras på det sättet. Men samtidigt tror jag att vad som kommer att hända är att färre artister kommer att tjäna multum med pengar. Pengarna kommer istället fördelas jämnare (eller hur man nu ska säga, det är ju ingen som sitter och _fördelar_ pengarna) mellan många mindre artister. Och det tycker jag är sunt.

  4. JET Says:

    Jag tror inte att sånt som Spotify inte kommer att förändra särskilt mycket; det är för lite, för sent och alldeles för dåligt (nån borde skjutas för deras s.k. sökfunktion).

    Huvuddelen av intäkterna för de flesta artister kommer redan direkt från fansen på ett eller annat sätt, och det kommer bara att bli mer så. Vissa mellanhänder kommer att finnas, men de blir färre och de kommer inte att ta majoriteten av kakan så som det var förr. Snarare kommer det att finnas vissa administrativa tjänster som band kan köpa in sig på utan att t.ex. behöva lova bort hela sin låtkatalog ”in perpetuity”.

    Och vad det gäller de stora banden så spelar de ju redan bara på stora orter. Om man nu tror att utvecklingen leder till att folk behöver gigga mer så är det väl troligare att de nu plockar in småorter de inte skulle orkat med tidigare. Om en artist anser sig behöver spela 150 gig om året istället för tidigare 50 så blir det ju 100 spelställen till att besöka t.ex. Jag förstår inte alls resonemanget du för där.

    Sen var det länge sen skivbolagen satsade på och matchade fram artister. Sedan början på 90-talet (och antagligen tidigare ändå) har det bland de stora bolagen bara handlat om att slå direkt eller förlora kontraktet – inte att som på 70-talet få harva på och till slut hitta sin publik med tredje-fjärde plattan.

    Det krävs dessutom en relativt liten investering att lansera ett band idag – på det planet har skivbolagen också spelat ut sin roll för alla utom de där allra största toppartisterna. Kvar är då att investera i inspelningen.

    Man får ProTools LE för 3 000 spänn. En mindre investering än en hyfsad elbas. Lägg på några tusenlappar till så har du en studio som klår vilken som helst av toppstudiorna som fanns tillgängliga på t.ex. 80-talet både i kvalitet och lätthanterlighet.

    Visst, det behövs fortfarande tekniker och bra mixare för att verligen få till en proffsprodukt, men man kommer bra nära på en vanlig knegarlön, lite sparsamhet och en dos ambition.

    Sen vad det gäller den fysiska varan, så älskar jag skivomslag, men efter vinylen har det ändå varit kört på den punkten. Det finns inget osexigare än den uselt formgivna lådan i splittervänlig plast som cd-skivor ligger och skaver i. Den är jag gärna utan (men jag kör med AlbumPlayer som är skitbra på att hitta och lagra omslagsbilder och annat till varje album). Hellre en välscannad 1000-pixlarsbild på 42-tummaren än en femtumsbroschyr i handen.

    Sen är det oerhört mycket bekvämare att ha allt på datorn – det har jag haft i snart fem år (och jag är äldre än du är, f.ö.) Att t.ex. kunna slumpa fram ett album är bra när man är osäker på vad man vill höra, och att göra ”blandband” med låtar från diverse skivor på ett kick är inte heller helt fel. Jag önskar visserligen att det fanns ett vettigt filformat som kunde återskapa skivomslaget med texter, extrabilder och allt på datorn, men det är väl ingen som vågar satsa på det av upphovsrättmässiga skäl.

  5. christermagister Says:

    Vad skönt att jag skrev det här inlägget så att ni kunde komma in och lugna mig. Det känns redan bättre! 🙂

    Resonemanget om att konserterna skulle hamna bara på större orter grundade sig i att jag tänkte att artisterna bara skulle bry sig om att fylla så stora lokaler som möjligt; snabba cash. Men om de även i fortsättningen kommer att vara beroende av pengar direkt från fansen så får de nog lov att harva i buschen lite också… Det är ju större chans att Kalle i Umeå köper en keps eller betalar för att ladda ner en låt med en artist han sett live.

  6. Janne Says:

    Många spännande argument från JET, måste jag säga! 🙂

    • christermagister Says:

      Ja, och jag tror att så länge det rullar pengar direkt från fansen till artisten så är många av våra farhågor i onödan. Det är de kollektiva lösningarna som jag ser som den största risken.

  7. Niklas Says:

    Hellacopters är grymma. Synd bara att jag inte såg dem live

  8. johnston Says:

    ett jävla bra inlägg!! I början var det ‘bra’ att dom okända/små banden kunde göra sig hörda, men sen då? hahah…ja nu sitter dom där, med inga inkomster från den senaste plattan. Eller som när Radiohead sa att fansen skulle betala plattan vad den var värd. 6 av 10 drog utan att betala ett nickel. O DÅ FUCKIN SNACKAR VI OM FANSEN1!! När, det har ballat ur. Folk skiter fett i om det är ett rikt band eller ett fattigt! – Vi betalar helt enkelt inte. !Har själv en familjemedlem som progerade på att köpa mer posters/affisher/mech. Det är jävligt tomt på det rummet nu skall jag säga!!!. O då snackar vi fett veckopeng ändå.

    Men resultatet är här.

    Småbanden, harvar på med svenssonjobb vid sidan om, vilket såklart påverkar den musikaliska kreativiteten. Och med jobb kan du inte ta vilka spelningar som helst. Sparken , sparken ja. Tack o hej bandet. Tack tack

  9. Ebbot Ale « School´s Out Says:

    […] texterna i dag så är jag övertygad om att det kommer att göra det om utvecklingen fortsätter. (Läs mer om det här) …Innan konserten med Dundertåget häromdagen så slank vi däremot in på Ardbeg Embassy i […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: