Satyricon

Sitter ensam hemma i lägenheten och lyssnar på Satyricon i hörlurarna och försöker få någonting gjort till mitt examensarbete. Viss musik blir helt enkelt ett snäpp bättre i hörlurar tycker jag. Att lyssna på Death- och Black Metal i hörlurar, eller i bilen, gör att ljudet blir mer… komprimerat på något sätt. Dessutom kräver musiken en volym som grannarna inte uppskattar!

Satyricon Now DiabolicalI den grekiska mytologin är en Satyr ett manligt naturväsen, hälften människa och hälften djur. Satyrerna är följeslagare till Pan och Dionysos och symboliserar tillsammans med dem människans vilda och ohämmade sida. Den delen av oss som strävar efter fysisk njutning utan någon större tanke på konsekvenserna eller hänsyn till omgivningen. En jakt på njutning som sällan förknippas med glädje, utan snarare med desperation och förtvivlan.

Jag tycker att Satyricon speglar den bilden riktigt bra…

Satyricon finns på Spotify och här är deras hemsida och MySpace.
Mina tidigare inlägg med koppling till grekisk mytologi: 1, 2,

Låten King är tagen från albumet Now Diabolical och Black Crow On A Tombstone från Satyricons senaste album The Age Of Nero; har du inte ordentliga datorhögtalare så koppla in ett par hörlurar!

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

5 svar to “Satyricon”

  1. Hanna Says:

    Tänka sig… Här trodde jag att jag satt hemma i lägenheten framför datorn, men tydligen gör jag inte det då du är ensam hemma i soffan. Man kan ju undra vems lägenhet det är jag sitter i och vems dator det är jag lånar just nu… 😉

  2. Karin - Avarquare Says:

    sv: Drog du ned nya albumet då eller? 🙂 det är tuffast. hahah nej grannar och sådant folk brukar ju inte gilla musik som inte de själva spelar överlag osv 😉

  3. Karin - Avarquare Says:

    Glömde skriva att jag diggar Satyricon låtarna du lade upp stenhårt 😉 KING!


Kommentera

